Změnu zákona popisující odpovědnost za škodu způsobenou úrazem na chodníku čeká v Poslanecké sněmovně poslední třetí čtení. Na program jednání se dostane podle navrhovatele, senátora Jaroslava Kubery, zřejmě v únoru.

„Pokud projde, účinná by mohla být od července,“ sdělil Kubera.

Zdůraznil, že její podstatou není povinnost, kdo bude na chodníku odklízet sníh či napadané listí.

„Není možné, aby člověk byl zodpovědný za úraz, který se stane na cizím chodníku. Během desíti minut nafouká listí, babička na něm upadne, zlomí si nohu, ale občan tomu zabránit nemůže,“ vysvětlil Kubera.

Už nyní se například na zlínské radnici setkali s případy, kdy člověk upadl na chodníku a vymáhal po úřadu škodu. Proti takovým skutečnostem je však krajské město pojištěno, podobně jako řada ostatních obcí.

„Žádost o odškodnění kvůli úrazu na chodníku podalo během posledních tří let několik jednotlivců. Pojišťovna však většinu žádosti zamítla,“ sdělila mluvčí zlínské radnice Marie Masaříková.

Paní si při pádu poničila brýle a deštník. Dostala stovky korun

Na jeden případ zavzpomínal i místostarosta Luhačovic Roman Lebloch.

„Asi před více než pěti lety uklouzl na městském chodníku pán, kterému jsme museli přes pojišťovnu vyplatit nějaké peníze,“ sdělil Lebloch.

V Tlumačově upadla místní občanka na nerovné dlažbě přibližně před půl rokem.

„Zlomila si brýle a zničila deštník. Dohodli jsme se s ní na finančním vyrovnání přes pojišťovnu, náhrada se pohybuje ve stovkách korun,“ objasnil starosta Jaroslav Ševela.

Ve Slavičíně, Valašských Kloboukách, Otrokovicích ani Vizovicích podobné stížnosti občanů řešit nemuseli.

Obce chystanou novinku nevítají

Změnu zákona, která by obcím nařizovala povinnost údržby i odpovědnost za úrazy, však obce příliš nevítají.

„Nelíbí se nám, ale museli bychom to nějak zvládnout. Naštěstí na údržbu jsou i lidé zvyklí, podvědomí uklízet si před vlastním domem v nich je,“ poznamenal luhačovický místostarosta Lebloch.

Přinesl by nám razantní nárůst nákladů na zimní údržbu i zvýšení rizika zodpovědnosti za eventuální úrazy, míní mluvčí valaškokloboucké radnice Lenka Zvonková.

„Určení konkrétního rozsahu je však nyní složité, konkrétní data o nákladech i rozsahu činnosti by vypověděla až praxe samotná,“ podotkla Zvonková.

Zlínským Technickým službám, které se v současné době starají o 320 kilometrů chodníků a silnic, by se zvýšily náklady na techniku, zaměstnance i správu podle stanovení důležitosti úklidu jednotlivých chodníků.

„Takzvané jedničkové chodníky musíme uklidit do čtyř hodin, s prioritou dva do dvanácti hodin, na trojkové máme dva dny,“ přiblížil ředitel technických služeb František Kostelník.

Pokud by chodníky u domů byly pro město také prioritou, znamenalo by to podle něj dokoupení techniky a zaměstnání další lidi, tedy nemalé náklady.

„Těžko však nyní odhadovat, kolik by to bylo, i řádově,“ podotkl Kostelník.

Nyní dosahují náklady na celoroční údržbu ve Zlíně necelých 11 milionů korun. Mluvčí radnice Masaříková upozornila, že by se zákon dotkl také občanů.

„Technické služby nejsou schopny odklidit sníh z chodníku za tak krátkou dobu, jak si to udělají lidé sami,“ objasnila mluvčí.

Vizovice či Tlumačov by ale například velkou změnu nepocítili. Už nyní totiž spravují většinu chodníků v obci.

Sedmadvacetiletá Alena Stoklásková žijící ve Zlíně by však změnu zákona přivítala.

„Přijde mi to nelogické, abych nesla zodpovědnost za něco, co se stane na chodníku města. Ani tak nejde o ten úklid,“ řekla.