Přesně takovou situaci prožili někteří lidé zhruba před měsícem v Napajedlích. Nejenže šlo o další zmařený lidský život na železnici, ale také o tragédii, která notně zkomplikovala cestování řadě lidí.

Hned několikrát byl svědkem stejně pochmurné chvilky Tomáš Smetana z Kroměříže.

„Za poslední dva roky jsem už dvakrát seděl ve vlaku, který srazil člověka. Jednou jsem měl s sebou náhodou kolo a domů bylo kousek, takže jsem se svezl na něm. Podruhé jsme přejeli člověka v Ostravě a mašinfíra to na upozornění zaměstnance dráhy zjistil až v Pardubicích,“ vzpomíná na nepříjemnou zkušenost mladý muž.

Je zcela jisté, že v takovém momentě okamžitě začne zvolený spoj nabírat zpoždění. Jaké ale má možnosti člověk, který například spěchá na domluvenou schůzku?

Zlínský deník zjišťoval, na co všechno mají cestující v podobných situacích nárok.

Pokud na zpoždění nemají přímou vinu České dráhy (ČD), máte zřejmě smůlu.

„Jedná se například o případy stavebních výluk, poruch, nehod, sebevražedných pokusů nebo vliv počasí,“ vyjmenovává možnosti, při nichž nárok na odškodnění nemáte, regionální mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Jinak je tomu v případech, kdy zaměstnanci drah na zdržení nesou přímou vinu. Tedy například ve chvíli, kdy strojvůdce přehlédne světelné značení, vjede na kolej, na níž nemá s vlakem co dělat, a následně vznikne v lepším případě pořádné zpoždění, v tom horším třeba kolize.

„V takovém případě má cestující s jízdenkou v hodnotě odpovídající nejméně 16 euro nárok při zpoždění nad 1 hodinu na odškodné ve výši odpovídající hodnotě nejméně 4 eura,“ informovala Šubová.

U zdržení nad 2 hodiny už má pak nárok na 50 procent z ceny jízdenky.

Možností ale mají cestující podle všeho více. V případě zpoždění mohou vrátit jízdenku s tím, že cestovat z důvodu meškání vlakem nebudou.

„Pokud už je cestující ve vlaku, který má z důvodu mimořádnosti zpoždění, může cestu ukončit dříve a nechat si dopravcem proplatit neprojetý úsek, případně se na náklady dopravce vrátit do nástupní stanice,“ upozorňuje Šubová.

Mluvčí drah tvrdí, že ČD v maximální možné míře zajistí mimořádné přestupy cestujících do jiných či náhradních spojů, případně prodlouží čekací dobu přípojného spoje.

„Vždy je však nutné si uvědomit, že zpozdit odjezd vlaku není tak jednoduché jako oddálit odjezd autobusu, který se na silnici vždy vejde,“ poukazuje mluvčí.

Náhradní autobusovou dopravu zajistí dráhy v případě zastavení drážní dopravy. Někdy je však prý z časových důvodů vhodnější posečkat na obnovení provozu, je-li přislíbeno v řádu desítek minut. Není-li tomu tak, jsou údajně ČD schopny náhradní autobusy přistavit v rozmezí 30 až 60 minut.

„Pochopitelně záleží na místě nehody a dostupnosti místa,“ připomíná Šubová.

Že ke kolizím na železnici ve Zlínském kraji dochází relativně často, dokazují statistiky Drážní inspekce. A často i velmi vážným.

„Loni při nehodách zahynulo 18 lidí, z toho 15 při střetu vlaku s osobou. Podobně vysoká čísla zaznamenáváme ve Zlínském kraji poslední tři roky,“ přiblížil nelichotivou bilanci mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.