Všichni tři jezdí zlínskou hromadnou dopravou a v příštím roce za ni zaplatí o stovky korun více. Dopravní společnost Zlín-Otrokovice (DSZO) totiž zvyšuje ceny jízdného, což mnoha lidem pořádně zatíží rozpočet. A radost z toho tedy nemají.

„Je to další kousíček do skládanky, další položka na účtu. Určitě mi to trochu zkomplikuje život, protože se starám o dítě a rozpočet mám našponovaný,“ zoufá si Jana Filipová. Mladé matce ze Zlína by zdražování MHD snad ani nevadilo, kdyby s ním ruku v ruce nestoupaly ceny vody, energií či potravin.

„Za této situace se mi za jízdenky platit víc opravdu nechce,“ říká žena, která pravidelně využívá tříměsíční časovou jízdenku. Mít ji musí, protože často několikrát denně přejíždí z Jižních Svahů do centra Zlína. Od Nového roku ji však kupon bude stát o 160 korun víc.

To student Jarosláv Želinský časové jízdenky nevyužívá. Do centra Zlína jezdívá trolejbusem z otrokovického vlakového nádraží, kde mu staví vlak z Bratislavy. Ze Slovenska přitom dojíždí skoro každý týden.

„Doteď jsem si kupoval čtyřicetiminutovou jízdenku za 12 korun. Jízda trvá něco přes půl hodiny. Když je špička, pořádně se to protáhne,“ popisuje Želinský. Čtyřicetiminutovou jízdenku mu teď zruší, a nově bude potřebovat padesátiminutový lístek za 18 korun.

„To už se mi zdá celkem hodně. Přes týden navíc cvaknu pár jízdenek, když jezdím sportovat, a za měsíc mi tak vyrostou výdaje o stovku i víc,“ vypočítal si. A jeho recept na ušetření?

„Asi budu riskovat a kupovat levnější jízdenky na kratší dobu s tím, že si je cvaknu až pár stanic po vyjetí,“ přiznal student. Zlínská seniorka Věra Perutková využívá MHD denně a ani jí zdražení není vůbec po chuti. „Zdražení, jakkoli je chápu, je nepříjemné, zvlášť pro mne jako pro důchodce,“ svěřila se Perutková.

Za senior pas, který musejí důchodci mít, aby dostali slevu na jízdné, sice víc nezaplatí, ale za samotnou čtvrtletní kartičku vydá o 190 více, což je v ročním součtu skoro osm set. Ani jeden ze trojice lidí, které Deník oslovil, však hromadnou dopravu nepřestane využívat. „Bylo by skvělé, kdyby se dalších osm let s cenami nehýbalo,“ shrnula Jana Filipová.

Deset nejdůležitějších otázek o zdražení MHD

Zlín – Zvýšení cen jízdného u Dopravní Společnosti Zlín-
Otrokovice (DSZO) od 1. ledna 2012 je hotovou věcí. Ne všichni však vědí, jak dlouho lze využívat jízdenky zakoupené ještě letos, proč některé lístky podraží víc než jiné, nebo zda Zlíňanům nehrozí v průběhu roku další zdražování. Zjistili jsme pro vás to nejdůležitější, co byste měli vědět.

1. Proč se zdražuje?

DSZO vysvětluje, že už více než osm let se cenami jízdného nehýbalo. „Od té doby se například jen DPH, kterou z každé jízdenky odvádíme státu, zvýšila z pěti až na čtrnáct procent. Náklady na naftu a elektrickou energii vzrostly za posledních deset let v případě DSZO o miliony korun,“ vysvětlil ředitel společnosti Josef Kocháň, podle nějž jsou roční náklady v porovnání s rokem 2000 o 12,1 milionu vyšší, a s cenou jízdného tak již bylo nutné pohnout.

2. Dokdy platí staré jízdenky?

Dosavadní jízdenky pro jednotlivou jízdu (včetně přenosných na 1, 3 nebo 7 dnů) lze používat až do 31. 3. 2012. Časové jízdenky zakoupené za „starou“ cenu do konce tohoto roku platí nadále i v roce 2012 podle délky platnosti uvedené na časovém kuponu. Jízdenky za letošní ceny lze nakoupit v předprodeji ještě dnes.

3. Proč některé jízdenky podražily víc než jiné?

Například za týdenní jízdenku zaplatí nově lidé dvojnásobek. DSZO to vysvětluje tím, že konkrétně tuto jízdenku nezdražovalo při poslední změně cen v roce 2003.

„Týdenní jízdenka má pro cestující výhodu v tom, že je přenosná a že ji může použít během doby její platnosti postupně více různých osob. Tomu musí odpovídat i její cena v porovnání s cenami nepřenosných časových kuponů,“ říká Kocháň. Obecně pak po-dle něj platí, že cílem je zachovat strukturu cen, aby se největšího zvýhodnění dostávalo nejvěrnějším zákazníkům.

4. Proč některé druhy jízdenek nahradí jiné?

Čtyřicetiminutové jízdenky nahradí od Nového roku třicetiminutová a padesátiminutová. Cílem je nabídnout lidem větší variabilitu.

„Mnoha cestujícím na jejich jízdu s přestupem postačí levnější třicetiminutová jízdenka. Naopak pro nejdelší trasy už jedna čtyřicetiminutová jízdenka nestačila,“ objasnil ředitel DSZO.

5. Bude se zvyšování cen týkat i důchodců?

Ano, i důchodci zaplatí vyšší částku za jízdné. Ovšem nezmění se ceny seniorpasů. Pro důchodce do 70 let i nad 70 let věku stojí seniorpas na půl roku 165 Kč, na celý rok 330 Kč.

6. Kolik lidé zaplatí za jízdenku koupenou u řidiče?

Cena nepřestupní 20minutové jízdenky prodávané u řidiče se zvyšuje z 15 na 20 Kč.

7. Zvýší se do budoucna komfort?

DSZO chce zvyšovat komfort průběžně a do budoucna počítá s modernizací. „Nakupujeme nová vozidla a modernizujeme vozový park. Zvyšuje se podíl nízkopodlažních vozů, které usnadňují přepravu cestujících se sníženou pohyblivostí či dětských kočárků,“ vyjmenoval ředitel Josef Kocháň. DSZO také pořizuje nový informační systém včetně palubních počítačů instalovaných do jednotlivých trolejbusů a autobusů. Ve spolupráci s městy Zlín a Otrokovice vznikají bezbariérové zastávky MHD.

8. Kdy přeprogramují automaty?

Technici DSZO budou automaty přeprogramovávat na nové ceny a druhy jízdenek až od 1. 1. 2012, nikoli v předstihu. Vzhledem k tomu, že tato práce zabere určitý čas, mohou se v některých automatech prodávat staré druhy jízdenek za staré cesty ještě v prvních hodinách nebo dnech nového roku. Nové nastavení by mělo být dokončeno 3. ledna dopoledne.

9. Poradí někdo lidem, jaký druh jízdenky zvolit?

Nové ceníky jízdného jsou zveřejněny na letácích ve vozidlech, na internetových stránkách www.dszo.cz, na čelních stranách prodejních automatů, v předprodejních místech DSZO. „S výběrem nejvhodnější jízdenky poradí pracovnice v předprodejních místech,“ ubezpečuje Kocháň.

10. Za jak dlouho se jízdné zase zvýší?

Obecně nelze garantovat dobu, po kterou se s cenami nebude hýbat. Záleží totiž na dohodě měst Zlína a Otrokovic s DSZO. Mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák však ujišťuje, že ceny jízdného se teď zase delší dobu upravovat nebudou.

„Lidé se rozhodně nemusejí bát. Vzhledem k tomu, že nyní se zdražuje po osmi letech, nelze očekávat, že by se třeba už hned za rok s cenami nějak hýbalo,“ řekl Dvořák. Záležet podle něj bude hlavně na cenách pohonných hmot a energie.