Zbylí veřejní dopravci v kraji podpoří protestní akci spíše symbolicky. Jedinou výjimkou bude MHD ve Zlíně a Otrokovicích, která na celou hodinu přeruší provoz. Lidé, kteří pohrdnou autobusy, tak vyrazí do zaměstnání autem a již tak kritická situace na silnicích dostane nový rozměr. Nad Českou republikou se tak vznáší hrozba v podobě generální stávky.

Protestní akce, která v Česku nemá obdoby. Alespoň to slibují nahlas odbory, které požadují stažení zdravotní i penzijní reformy a zachování daňového zvýhodnění benefitů. „Ke stávce nás dohnala vláda,“ prohlásil prezident federace strojvůdců Jindřich Hlas.

České dráhy (ČD) se tak ocitly v nelichotivé pozici, protože zatím nikdo netuší, kdy protestní akce skončí. „Vzhledem k rozsahu stávky není možné zajistit pro cestující náhradní dopravu. Připravujeme opatření, aby se co nejdříve po jejím skončení spoje opět rozjely. Její dopad se však může projevit ještě po jejím skončení v podobě zpoždění některých spojů nebo nestandardního řazení souprav,“ odhalila regionální mluvčí ČD Kateřina Šubová. Komplikacím však společnost podle ní předejít nemohla. „České dráhy se svým zákazníkům omlouvají za komplikace. Stávka odborů však není namířena proti společnosti České dráhy, a vedení tedy nemůže rozhodnutí odborů nijak ovlivnit,“ doplnila.

Zlínský kraj zatím s případnými opatřeními spíše vyčkává. „Budeme samozřejmě reagovat na konkrétní dopravní situaci. Je obtížné předjímat, jaký bude postup, protože vše je ve stadiu vývoje. Zatím nevíme, jak solidární se stávkujícími budou další dopravci. Takže i když uvažujeme o náhradní dopravě, nezbývá než čekat na možnosti, které se nám nabídnou,“ reagoval náměstek hejtmana Jaroslav Drozd. Posílení klíčových spojů však nevyloučil.

Autobusy v kraji stát naštěstí nezůstanou. „Zatím platí, že ke stávce se připojíme pouze symbolicky. Všechny spoje pojedou podle jízdního řádu,“ informoval předseda odborové organizace ČSAD Vsetín Pavel Nesvadba. Účast zdejších zaměstnanců se podle něj omezí na vylepení letáků v autobusech a seznámení řidičů s okolnostmi stávky.

Obdobná situace bude v Uherském Hradišti. „Řidiči jsou připraveni, že budou jezdit bez omezení. Pokud ale dojde k rozšíření stávky na generální, vícedenní protest, pak se ke stávce připojíme ve větší míře,“ prohlásil hlavní odborář ČSAD Uherské Hradiště Antonín Fornůsek. Obchodně-dopravní náměstek stejné společnosti Ivan Kallus navíc nevyloučil, že některé jejich vozy zastoupí roli vlaků. „Máme náhradní autobusy, kterými jsme schopni posílit některé spoje,“ poznamenal.

Také na Kroměřížsku se veřejná silniční doprava nezastaví. „Řidiči společnosti Krodos Bus však budou mít na rameni připnutou trikoloru a v autobusech vyvěsí na několika místech leták vysvětlující, proti komu je stávka namířena,“ uvedl předseda kroměřížské základní organizace odborového svazu dopravy Jiří Šípek. Také on nevyloučil možnou generální stávku.

Roli zrychlených vlakových spojů navíc mohou zastoupit také vozy Student Agency. „Průběžně sledujeme a vyhodnocujeme poptávku po přepravě a v návaznosti na stávku budeme reagovat přidáváním posilových autobusů. Ty pojedou podle standardního jízdního řádu, vždy paralelně s hlavním spojem. V prodejním systému budou označeny jako posila a číslo,“ odhalil mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Trolejbusy zůstanou stát

Městská hromadná doprava ve Zlíně a Otrokovicích bude na celou hodinu bez života. Od patnácté do šestnácté hodiny řidiči Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (DSZO) odstaví své vozy a cestujícím nezbude než hledat jiný dopravní prostředek.

„Odbory nás dnes postavily před hotovou věc. Nám nezbývá než vzít jejich rozhodnutí na vědomí,“ konstatoval smířeně ředitel DSZO Josef Kocháň. I když jej zastavení provozu velmi mrzelo, ocenil, že odboráři přistoupili jen k hodinovému přerušení práce a přiklonili se spíše k symbolickému charakteru stávky.

Předseda odborové organizace DSZO Jan Chládek ozřejmil důvody stávky. „Nedomáháme se zvýšení platů. Chceme však dát důrazně najevo svou maximální nespokojenost s takzvanými reformami, které prosazuje vláda a kterými se zhoršuje sociální situace širokých vrstev středně příjmových a chudších lidí. Cestujícím se za komplikace omlouváme a ujišťujeme je, že tímto způsobem bojujeme i za jejich zájmy,“ prohlásil.

Blokáda silnic trolejbusy a autobusy však nehrozí. „Po dobu zastavení zůstanou stát na zastávkách nebo místech, kde nebudou ohrožovat bezpečnost silničního provozu. Mohlo by to být například pod sportovní halou nebo na náměstí Míru,“ osvětlil mluvčí DSZO Vojtěch Cekota. Návrat do plného provozu se však bez komplikací neobejde. „Po skončení stávky nám bude trvat ještě další desítky minut, než se spoje opět vrátí na linkách do svých časových poloh podle jízdních řádů,“ upozornil hlavní dispečer Josef Polách.

Třeba se ani všichni nezapojí

Vedení DSZO počítá také s možností, že se do protestní akce nemusejí zapojit všichni řidiči. „Nikdo k ní nemůže být samozřejmě nucen. Pokud se někteří rozhodnou pokračovat v jízdě a vozit cestující i v čase stávky, nikdo jim v tom nebude bránit,“ doplnil Cekota. Až konkrétní počty zaměstnanců, kteří protest podpoří, rozhodnou o skutečné míře omezení MHD ve Zlíně a Otrokovicích. „Předpokládáme, že počty stávkujících zveřejníme a o odhadovaném rozsahu zastavení provozu budeme informovat v pondělí během dopoledních hodin,“ sdělil Kocháň.

Zlínský primátor Miroslav Adámek odborářům rozhodně možnost stávky neupíral. „Na podobnou formu protestu mají právo. Osobně však považuji reformu zdravotnictví za nutnou,“ konstatoval. Potěšil jej však fakt, že ve Zlíně se MHD nezastaví déle než na hodinu. „Musíme obyvatele o chystané stávce informovat, aby je nejezdící spoje nezaskočily. Náměstkyně Eva Štauderová se navíc snaží s DSZO vyjednat, aby zajistila v době protestu alespoň dopravu dětí ze škol,“ doplnil. Jak zástupci města, tak DSZO se navíc cestujícím předem omluvili za případné komplikace, které však nemohou ovlivnit.

Ve střehu bude také policie. „Probírali jsme možné dopady protestu a určitě na ně budeme pružně reagovat,“ slíbila mluvčí krajských policistů Jana Bartíková.

Dopad na běžného občana

Rozhodnutí odborářů zkomplikuje život řadě zaměstnanců, žáků i studentů. Přeplněné autobusy či chaos na silnicích se mohou stát symboly stávky. Již tak ucpaná silnice I/49 mezi Zlínem a Otrokovicemi, na níž probíhají stavební práce, může v pondělí doslova praskat ve švech. Včasný příjezd do školy či zaměstnání tak může být pro mnohé více než neřešitelný problém. Podobné to však může být i na jiných cestách.

Některé žáky Střední školy oděvní a služeb Vizovice tak možná čeká v pondělí ráno nemilé překvapení. „Obávám se, že na vyhlášení ředitelského volna je již pozdě. Přece jen vyučování už skončilo, a nestihneme tak dát žákům včas vědět,“ zareagovala zástupkyně ředitelky Michala Fabianová. Právě termín stávky ji notně znepokojoval. „V pondělí máme závěrečné zkoušky. Nezbývá než doufat, že studenti budou zodpovědní a dopraví se včas například auty,“ dodala.

Společnost Mitas, která na Zlínsku zaměstnává stovky lidí, na vyjádření odborářů naproti tomu nečekala. „Přijali jsme opatření na omezení dopadu stávky na výrobu, například jsme předzásobili naše české výrobní závody v Otrokovicích, Praze a ve Zlíně,“ osvětlil generální ředitel společnosti Jaroslav Čechura. Mimo to naznačil, že výraznější dopravní problémy neočekávají. „Většina našich zaměstnanců na Zlínsku totiž dojíždí do zaměstnání vlastními vozy. V případě, že k nějakému pozdnímu příchodu přece jen dojde, budeme to řešit individuálně,“ odhalil.

Společnost Tajmac-ZPS se bude se situací vyrovnávat zřejmě až během pondělka. „Firmy nemají příliš času se na ni připravit a přijmout nějaká opatření. Odbory by se měly chovat jinak, jako partneři, a dát firmám včas vědět. Pokud se tak nestane, jsou jejich možnosti omezené a společnost v podstatě musí celou situaci brát tak, jaká v pondělí bude,“ poznamenal finanční ředitel společnosti Jan Kurinec.

Právní ochrany se nelze dovolat

Běžný občan, kterému stávka může notně zkomplikovat život, však nemá sebemenší naději na jakoukoli kompenzaci. „Bohužel v tomto případě se právní ochrany nedovolá. Ta sice existuje, ale týká se jen zaměstnavatele. Stává se tak doslova rukojmím, který se nemůže bránit. Nezbude mu tak než vyrazit do práce autem či na kole,“ uvedl právník Miloslav Jančík z advokátní kanceláře Jančík & Vallová.

Stanislav Janalík a zpravodajové Deníku