Letáků s akčními slevami nacházíme plné poštovní schránky. Někdo je vyhazuje, jiní si život bez nich už neumějí představit

Je však řada těch, kteří si podle nich plánují další nákupy a podřizují jim své zvyklosti. „Letáky sleduji pravidelně. Pokaždé, když je přinesu ze schránky, je protřídím a vyberu ty, které mne zajímají. Pak si sepíši data akcí, názvy obchodů a druhy a ceny zboží, které chci ve slevách pořídit a při nákupech se řídím tímto seznamem,“ řekla například Marie Kadeřábková ze Zlína s tím, že takto výrazně ušetří.

„Je zřejmé, že tento akční marketing, který řada řetězců posílila jako reakci na krizi, vyvolává zpětně i změny v nákupním chování. Jako jeden ze tří hlavních důvodů pro volbu prodejny udává akce již třetina nakupujících a tento faktor se posunul v důležitosti na celkové třetí místo,“ uvedl produktový manažer firmy Incoma GfK Martin Ráž.

Tato slova potvrzují i další běžní spotřebitelé. „Nakupuji podle slev. Často objedu více supermarketů i v jednom dni a všude koupím to, co je právě nejvýhodnější. Když jsou vyhlášeny akce, kde pro získání výhodnější ceny musíte koupit například nejméně dva stejné výrobky, domluvím se se sousedy v domě,“ uvedl penzista Vladimír Bartošek.

Vyhrajte vstupenky na koupaliště do Otrokovic

Vyhrajte 10 x 2 celodenní vstupenky na Městské koupaliště v Otrokovicích, které je do soutěže poskytlo.

Více informací o koupališti a soutěži zde!

Doplnil, že je třeba dát si pozor na počáteční data slevových akcí.

„U některých výrobků je třeba pohlídat si první den, kdy se objeví na pultech. Kdo přijde později, má často smůlu,“ pokrčil rameny Bartošek.

Jeho chování je prý typické pro řadu spotřebitelů. Věnují čas hledání toho nejlepšího.

„Nedá se říci, že by čeští nakupující upřednostňovali cenu před kvalitou, spíše jsou ochotni investovat více úsilí, více hledat a případně i čekat, aby za dobrou cenu získali dobrou kvalitu nebo svou oblíbenou značku,“ konstatoval Martin Ráž.

Naproti tomu je velká skupina lidí, kteří reklamní materiály odmítají.

„,Nečtu je a ni nechci. Mám na schránce nápis, že nestojím o žádnou reklamu. Pokud se nějaká přece jenom objeví, okamžitě ji vyhodím. Umím se sám rozhodnout, co a kde a jak si chci koupit,“ stojí si za svým pětatřicetiletý Martin Koláček.

Přestože podle výzkumů společnosti Incoma GfK ani ekonomická krize nedokázala potlačit nároky Čechů na čerstvost a kvalitu potravin, roste zároveň vliv letákových reklamních akcí.

„Hlavním zdrojem informací o nabídce slev a akcí jsou pro Čechy stále nabídkové letáky řetězců. Téměř 80 procent českých domácností podle aktuální studie SUPERMARKET & DISKONT 2010 přiznává, že si letáky prohlíží, a 38 procent domácností tvrdí, že podle nich i nakupuje potraviny a základní nepotravinářské zboží,“ uvedl produktový manažer Ráž.

Dodal rovněž, že meziročně vzrostl o 6 procent podíl domácností, které vybírají svou oblíbenou prodejnu potravin podle toho, jaké akční ceny a slevy dokáže svým zákazníkům v porovnání s konkurencí nabídnout.

V prvním pololetí letošního roku se podle jeho slov v letácích potravinářských řetězců nejvíce objevovaly nápoje, maso a masné výrobky, mléko a mléčné výrobky, čerstvé ovoce a zelenina a koloniál neboli suché potraviny.

Výrobci, nejčastěji propagující své výrobky v letákových akcích, byli ve stejném časovém úseku Nestlé, Unilever, Henkel, Kraft Foods, Hamé, Nowaco, Madeta, Procter & Gamble, Vitana a Danone.

Nadávali mi, pustili na mne i psa…

Často to pro nás bývají zcela anonymní lidé. Mnozí z nich vyrážejí za svou prací brzy ráno, takže je ani nepotkáme. Jiní obcházejí svěřené úseky během dne, kdy je většina lidí v práci. Jedinou stopou, která po nich zůstane, je schránka s porcí aktuálních letáků různých firem a společností.

K lidem, kteří si roznosem letáků přivydělávají, patří také devětapadesátiletý Jiří ze Zlína. „Dám si letáky do vozíku a vydám se na procházku. Když je hezké počasí, není to nic složitého. Horší je zima a náledí anebo horka jako třeba právě teď,“ řekl sympatický kolportér. Přiznává, že reakce lidí na jeho práci jsou různé. Někteří ho sami pozdraví a prohodí s ním pár slov. Další mu umožňují ponechávat část letáků za brankou svého domku, aby nemusel najednou vozit celé přidělené množství.

Setkal se však již také s tím, že mu lidé hrubě nadávali a jednou na něj dokonce pustili psa. „Naštěstí jsem byl rychlejší než on a za branku jsem doběhl dříve,“ usmál se při vzpomínce Jiří.

Také Martina Kolmanová ze Zlínska má s letáky svou zkušenost. Pravidelně se jako brigádnice zúčastňuje akcí, kdy rozdává reklamní tiskoviny kolemjdoucím v ulicích města. Nejvíce zkušeností má z této činnosti z Prahy, kde studuje vysokou školu.

„Míváme často různé převleky, masky podle dané kampaně, abychom upoutali pozornost. Většinou si lidé letáky od nás vezmou, i když je potom třeba hned po pár metrech zahodí. Stává se však, že se na nás i hrubě oboří, ale z toho si nesmíme nic dělat, je to prostě práce jako každá jiná,“ pokrčila rameny hezká blondýnka.