Silničáři kvůli uzavírce u Šarov odkloní od dubna nákladní dopravu přes silnici I/49

Malé obce čeká nápor kamionů

Kamiony rozšíří už tak nesnesitelné kolony v malenovickém úseku. Navíc pokud se z řady vozů budou chtít odpojit ještě před Otrokovicemi, vydají se pravděpodobně po alternativní trase přes malé obce.

Silničáři již obdobný režim na této silnici vyzkoušeli v minulém roce. Na nějaké předčasné závěry se však zatím nechystají. „Silniční provoz bude v uvedeném úseku nejprve usměrněn přechodným svislým dopravním značením s různým stupněm omezení. Od 15. do 31. března budou vyznačena jen lokální pracovní místa o délce zhruba 50 metrů,“ osvětlil plán ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Bronislav Malý.

Důležitá změna však nastane od 1. dubna. „Opět dojde k převedení provozu do jednoho jízdního pruhu a provoz bude řízen světelnou signalizací. Pro nákladní vozidla nad 6 tun bude po dobu stavebních prací vyznačena objízdná trasa, která je směřována obousměrně po silnici I/49 ze Zlína do Otrokovic-Kvítkovic a po silnici I/55 do Starého Města a Uherského Hradiště,“ vysvětlil Malý.

S problémy počítají

Kromě toho připustil, že komplikace na I/49 přijít pochopitelně mohou. „Nikdy nevíte oficiální trasu. Nákladní doprava si vždy hledá ty svoje cestičky,“ okomentoval s tím, že posouzení je v kompetenci odboru dopravy Zlínského kraje, který tuto situaci musí mapovat.

Náměstek hejtmana Zlínského kraje zodpovědný za dopravu Jaroslav Drozd si je možných komplikací vědom.

„Počítáme samozřejmě s tím, že problémy na I/49 mohou nastat. Plánujeme ale v této věci pravidelné schůzky s ředitelem ŘSZK Malým a s šéfem zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karlem Chudárkem, na nichž budeme vyhodnocovat situaci,“ odhalil.

Malé obce se bojí

O možných problémech podle něj informovali starosty obcí, které může objížďka zasáhnout. „Tranzitní doprava je ale nevypočitatelná, vždy si bude hledat výhodnější trasy,“ shodl se s ředitelem ŘSZK Malým Drozd.

Kromě zpomalení už tak komplikovaného provozu v Malenovicích však může odklon nákladní dopravy připravit také peripetie malým obcím, kterými vede alternativní trasa. Řidiči nákladních vozů mohou odbočit u Centra Zlín, vydat se přes Oldřichovice a Pohořelice a v Napajedlích se napojit na stávající cestu do Uherského Hradiště.

Své obavy tak rozhodně neskrývala starostka Oldřichovic Marie Bartková. „Už když se dělal obchvat Otrokovic, tak jsme to pocítili. Takže teď to bude zřejmě obdobné,“ povzdechla si.

Opraví díky kolosům cestu dřív?

Zároveň podotkla, že navýšení tranzitní dopravy může přinést i pozitivum. Kamiony totiž polorozpadlou silnici mezi Oldřichovicemi a Pohořelicemi takříkajíc dorazí a silničáři ji pak pravděpodobně dřív zrekonstruují. „Cesta je totiž v dezolátním stavu a oprava byla kvůli nedostatku financí odložena na neurčito,“ vysvětlila Bartková.

Starostku Lhoty vidina, že se v okolí obce budou prohánět kamiony, doslova vyděsila. „U Salaše u Zlína je sice cedule, která zakazuje nákladním autům vjíždět směrem k nám, ale od Malenovic žádné takové omezení není, a pravidelně sem zabloudí nějaký ten kamion, kterému GPS poradí jinou cestu,“ kroutí hlavou Jana Kadlečíková. I když si zkoušeli vymoci obdobnou výjimku, zatím u ŘSZK nepochodili.