Ještě snadněji křižovatkami projedou šoféři MHD. Během roku 2010 budou díky signálu vyslanému z křižovatky řidiči autobusů a trolejbusů přesně vědět, kdy mohou projet bez čekání na příštích semaforech. Budou tím pádem moci počkat déle na zastávce.

Změna systému už byla nanejvýše nutná. Původní řídicí ústředna slouží od roku 1998. Od té doby se ve Zlíně postavilo několik obchodních komplexů, které změnily dopravní situaci. Navíc přibylo na vozovkách asi šedesát procent automobilů.

„Do konce roku budou provedeny softwarové úpravy a doplněno propojení všech světelných křižovatek na třídě Tomáše Bati optickými kabely tak, aby v celém tahu I/49 pracovaly v koordinaci, tedy aby fungovala takzvaná zelená vlna,“ ujistil radní pro dopravu Zdeněk Blažek.

Problém ovšem bude s místem křížení třídy Tomáše Bati a ulice Přímé u Intersparu v části Prštné.

„Vzhledem k silnému dopravnímu proudu od sídliště Jižní Svahy nemůže křižovatka pracovat v koordinaci a stává se určitým dělicím bodem. Zelená vlna tak může fungovat ve dvou oddělených úsecích – od východní části města po Interspar a od Intersparu dále na Otrokovice,“ upozornil radní.

Řidiči jsou za novinku zajišťující jízdu bez neustálého brzdění a rozjíždění na semaforech rádi. Podotýkají však, že jen tato úprava na zlepšení dopravní situace ve Zlíně zdaleka nestačí.

„Je to dobrá zpráva. Koordinace semaforů ale nevyřeší fronty stojící u zúžení směrem od Otrokovic na Zlín,“ povzdechl si zlínský profesionální řidič Ivo Divila.

Novinek se ale dočkají kromě řidičů i pasažéři MHD. Systém totiž dokáže rozeznat vozidla MHD, která budou na křižovatkách preferovaná.

„Semafory mohou mírně prodloužit zelený signál tak, aby autobus či trolejbus plynule projel,“ popsal Blažek. Řidič také na zastávce v blízkosti křižovatky dostane přímo od systému do vozidla povel, kdy má vyjet ze stanice, aby křižovatkou projel bez zastavení.

Neznamená to ovšem, že by spoje zdolaly svou trasu za rychlejší čas.

„Jízdní doba se nezkrátí. Řidič počká na zastávce. Lidé tak budou moci déle nastupovat a odpadne i jedno brzdění a rozjíždění,“ poznamenal mluvčí Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Vojtěch Cekota.