Centrála cestovního ruchu Východní Moravy, která má prezentaci kraje na starosti, se účastní veletrhů, pořádá akce pro zástupce cestovních kanceláří z různých koutů zeměkoule či uvedla do světa projekt Jantarová stezka. Výsledky však prý nebudou patrné ihned. Například u Jantarové stezky II., projektu zaměřeného na turisty z Německa, Rakouska a Itálie, se očekávají nejdříve na jaře.

„Chceme zahraničním návštěvníkům ukázat, že i na Moravě se dá příjemně, pestře a smysluplně prožít několik dnů. Navíc máme ideální podmínky pro gastronomickou turistiku, kterou obyvatelé zmíněných zahraničních zemí preferují,“ uvedl za nositele projektu hejtman Zlínského kraje Stanislav Mišák.

Důležitá je kreativita

Zlínský kraj se však podle mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury potýká s problémem, který trápí také ostatní kraje v republice. Není schopen uspokojit nároky turistů zvyklých na západní standard ubytování a celkového trávení dovolené. Důležitá je podle něj vhodná skladba ubytovacích zařízení.

„Nejblíže památek či jiných turistických zajímavostí by měla být postavena ta ubytovací zařízení, která mají konferenční sál a možnosti sportovního vyžití včetně wellness centra. Mají celoroční využití, například pro rodiny s dětmi i v případě špatného počasí nebo pro pořádání firemních akcí,“ uvedl Okamura.

Marketingová strategie Centrály cestovního ruchu Východní Moravy, zaměřená na gastronomické speciality kraje, je podle něj zvolena dobře. „Je to osvědčený způsob,jak dostat turisty do regionu. Kraj by také mohl vyhlásit soutěž a vyzvat obyvatele k tomu, aby do ní přihlásili všechny staré recepty, které najdou v kuchařkách, v kredenci po babičce anebo které se u nich doma dědí z generace na generaci. Ty nejlepší by pak mohli na svých jídelních lístcích nabízet provozovatelé restaurací v regionu,“ navrhl Okamura s tím, že pokud by se je na svých jídelních lístcích majitelé stravovacích zařízení zavázali udržet několik let, měl by jim kraj nabídnout zdarma prezentaci na svých propagačních materiálech.

Frgály patří do regálů benzínek

Dále by doporučil vydat se po vzoru turisticky vyspělé země, jako je Francie a vyhradit vždy jeden regál na čerpacích stanicích u hlavních silničních tahů právě pro tyto krajové speciality. Tvrdí, že takto lze oslovit i ty turisty, kteří regionem pouze projíždějí. „Hlavní je být vždy kreativní a uvědomit si, že kromě kvality ubytování zajímá turisty vždy jídlo a pití, “ uzavřel Okamura.

Přibylo jednodenních návštěvníků

Přestože zahraniční turisté se do regionu zatím příliš nehrnou a také počet tuzemských návštěvníků, přijíždějících sem na vícedenní pobyt, se snížil, přibylo vloni takzvaných jednodenních turistů a to téměř o pět procent.

„Rekordní sezónu zaznamenal například Baťův kanál či ZOO Zlín. Potěšitelná je stabilní návštěvnost vyhlášených atraktivit, kterými jsou Valašské muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm, Archeoskanzen v Modré, rostoucí zájem o rozhlednu Brdo či hrady Brumov a Lukov,“ uvedla ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy Dana Daňová.