Pokud v učebnicích občanské výchovy něco po Miloši Zemanovi zbude, pak zmínka o KaroseC 734.00. Takové označení nesl autobus Zemák, jímž tehdejší předseda sociálních demokratů vyrazil za voliči v roce 1996. S nápadem přišel Miroslav Šlouf, ale Zeman ho dokonale zrealizoval.

Kateřina Perknerová
Na kvóty zapomeňme

Tehdy k tomu řekl: „ČSSD vždy byla stranou oslovující spíše lidi, kteří konzumují základní potraviny – brambory, mléko a obilí, než ty, kteří se živí kaviárem a šampaňským.“ Během tří měsíců ujel přes šestnáct tisíc kilometrů, navštívil 538 obcí a absolvoval 817 mítinků. Ve volbách jeho strana získala šestadvacet procent hlasů, o dva roky později přidala dalších šest a Zeman se stal premiérem.

Profesionálové kolem Andreje Babiše se v tomto konceptu zhlédli, ale museli ho přizpůsobit šéfovým parametrům. Miliardář by v otřískané karose nepůsobil věrohodně, a proto své spanilé jízdy podniká v luxusním karavanu. Jinak ale cílí na stejné voliče jako kdysi Zeman, na důchodce a lidi s nižšími příjmy. A každému vypráví, že za jeho vlády bylo líp, zatímco ta současná občany ožebračuje.

Luboš Palata
Placené volno při menstruaci není luxus, ale projev rozumu

Vše by tedy sedělo, až na jeden detail. Jsou snad na obzoru sněmovní volby? Na podzim nás čekají jen obecní a senátní, které Babiše nezajímají. Je tedy zřejmé, že obytňák je jeho trumfem v prezidentské krasojízdě. Do nákladů na kampaň ho počítat nemusí, protože termín hradních voleb nebyl vyhlášen.

A jak říká Alena Schillerová, „pan Babiš ještě opravdu není rozhodnutý, zda do toho půjde“. Třeba přemítá, zda rozverné seniorky, které ho nyní plácají po zadku a říkají mu, že je jako lunt, nakonec nebudou volit zaručeného levičáka Středulu.