Vincenzo Lancia mezi tyto závodníky patřil a byl proto přesvědčen o tom, jak má takový automobil vypadat. Na konci 19. století strávil Vincenzo poměrně hodně času v dílně Giovanniho Ceirana, který se částečně zasloužil o založení automobilky Fiat. Lancia opustil školu, aby mohl naplnit svou vášeň pro automobily.

V roce 1906 se Lancia rozhodl odtrhnout od Ceiranovy továrny a věnovat se automobilu, který kompletně navrhl. Přesvědčil Claudia Fogoina, kolegu ze zkušebního týmu Fiatu, aby se přidal do jeho řad. Oba dali dohromady po 50 000 lirách a 29. listopadu roku 1906 otevřeli dílnu.

Citroën 2CV.
Stojí za ikonickými vozy Citroën. Slavný designér aut se narodil před 120 lety

Prvním vozem vyrobeným v Lancii bylo Tipo 51 neboli 12 HP. Později nazvaný Alfa. První silniční testy začaly v září 1907 a výroba započala roce 1908. Lancia Tipo 51 byla veřejnosti představena na autosalonu v Turíně 18. ledna – tedy před 115 lety.

Vůz měl bočně uložený řadový čtyřválec s maximální rychlostí kolem 90 km/h. To i díky snížené hmotnosti 700 kg. Motor o objemu 2544 cm3 měl výkon 28 koní a točil se rychlostí asi 1800 otáček za minutu.

"Hajaja" v expozici firemního muzea Škody v Mladé Boleslavi
Škoda Hajaja byl unikát. Před 60 lety šanci na sériovou výrobu nedostal

Model Alfa si poměrně rychle získal renomé v závodní komunitě, čímž samotná značka získala na popularitě. Ve výrobě zůstal až do roku 1909, kdy byl nahrazen zcela novým modelem Lancia Beta/Lancia Type 54.

Automobilka Lancia proslula střízlivostí a elegancí svých exteriérů a inovativním designem interiérů. Jako první použila samonosnou karoserii a má dlouhou a úspěšnou historii v rallye.