„Jedná se otrolejbus, který je vprovozu teprve čtrnáct dní. Jezdil na linkách dva, šest a osm. Jeho cena se pohybuje kolem patnácti milionů korun,“ popsal zohyzděný dopravní prostředek mistr DSZO Ladislav Matušinec. Podle specializované uklízečky Mileny Kučerové postříkal sprejer zadní část trolejbusu. „Okna isedačky,“ doplnila.

Pracovníci DSZO sprejery dobře znají podle jejich značek. „Nový trolejbus byl postříkán písmenem N a symbolem, takovým klikyhákem,“ pokračoval Matušinec. Další známé značky doplnily jeho kolegyně. „Teď nám jezdí speciálně: Šárynko miluji tě, David. Dále Tom, Tom, Tom. Potom nějaký Nee a další klikyhák,“ uvedla uklízečka Lenka Metelová.

Odstraňování graffiti je podle uklízeček mimořádně obtížné. „Nejde to vůbec dolů. Jak je to zažrané, tak vtom můžeme nechat ruce,“ postěžovala si Kučerová. Její kolegyně se přidala.„Já používám minimálně dvoje rukavice. Občas je to rozleptá. Vdopravní společnosti jsem se stala odbornicí na chemické sloučeniny. Používáme speciální spray, Toro iSavo. Jedno graffiti na jednom sedáku čistíme někdy ipůl hodiny a to ještě se ho nedaří vyčistit dokonale,“ posteskla si Metelová.

Podle Matušince se nejrůznější značky objevují ve vozech každý den. „Čištění grafity stojí naší společnost přibližně čtrnáct set korun denně,“uvedl.

Postih sprejerů je prý nedostatečný. „Jsou případy, kdy ho řidič zadrží. Naposledy se to stalo na Zálešné. Bohužel vše ale končí unějaké pořádkové pokuty nebo zaplacení škody,“ uzavřel Matušinec.

Ani policie ale mnoho možností nemá. „Pokud dojde ke škodě do pěti tisíc korun, jedná se opřestupek. Sprejerům hrozí pokuta jen několika tisíc korun,“ uvedla mluvčí zlínské policie Jana Bartíková.

Autor: Martin Lavay