Počet smrtelných pracovních úrazů loni oproti roku 2019 narostl. V zaměstnání zemřelo 108 lidí, tedy o třináct více než v předloňském roce. Vyplývá to ze statistiky Státního úřadu inspekce práce. „Ke zvýšení počtu úmrtí došlo navzdory tomu, že ekonomika byla dlouhé měsíce omezena kvůli pandemii covid-19,“ uvedl tiskový mluvčí inspekce Richard Kolibač.

Čísla to mohou jsou překvapivá, dosavadní trend byl totiž sestupný. „Z dlouhodobého hlediska dochází k pozvolnému snižování počtu smrtelných pracovních úrazů s občasnými meziročními výkyvy,“ podotknul Kolibač.

Loni pracovníci nejčastěji umírali při dopravních nehodách na účelových komunikacích a v neveřejných prostorách (těmi na běžných silnicích se inspekce nezabývá). Jednalo se o čtyřiatřicet takových nehod. Následovaly pády z výšky a smrtelné úrazy způsobené nedostatečným zajištěním břemen.

On-line debata Deníku na téma Nebezpečné silnice v Česku. Zleva Jan Matoušek, Radek Mátl, Martin Pleva a Roman Budský.
VIDEO: Debata o (ne)bezpečných silnicích v ČR. Deník rozebral téma s experty

A proč k těmto nehodám docházelo? Podobně jako v předchozích letech se – úřední řečí – jednalo o špatně nebo nedostatečně odhadnuté riziko. Další významnou příčinou byly nebezpečné postupy při práci, včetně ignorování zákazů.

Inspektoři popsali třeba případ muže, který chtěl zakrýt střechu fólií. Jak ji postupně rozmotával, došlápl na okraj střechy a spadl ze čtyřmetrové výšky. Dalším příkladem je zaměstnanec výkupny barevných kovů, který nechal nastartovaný naložený manipulační vozík, nezajistil ruční brzdu a vystoupil. Vozík se rozjel a muže přimáčknul ke zdi.