Archeologové na začátku systémem sond zjistili míru dochování jednotlivých konstrukcí, aby bylo možné případné cenné nálezy při stavbě ochránit. „Asi nejzásadnějším zjištěním bylo, že most byl v celé ploše mostovky opatřen velice dobře dochovanou dlažbou z vápencových kamenů," sdělil Petr Holub z Národního památkového ústavu.

Při obnově mostu se řemeslníci snažili zachovat původní materiál. Třeba cihly vyrobené v cihelně na jihovýchodním úpatí Turoldu, které jsou unikátní zejména vyraženými značkami N – Nikolsburg, značícími produkci panského cihláře. Jedná se o jedny z nejstarších značených cihel na Moravě. „Kamenné prvky byly zase z tamního vápence. Kameník musel napodobit vápenec v umělém kameni. Tehdejší lomy už dnes neexistují,“ zmínil Holub.

Aby byla památková hodnota dlažby co nejlépe chráněná, dělníci ji znovu zakryjí. Most dostane nový mlatový povrch. Podobný na něm byl umístěný už v minulosti.

Jak už Deník Rovnost informoval, práce začaly loni na jaře. „Most poslouží jako propojení historických tras,“ řekl mikulovský starosta Rostislav Koštial.

Představitelé Mikulova chystají v místě instalovat tabule naučné stezky a vydat informační brožuru o historii, fauně a flóře ostrova Portz a jeho nejbližšího okolí.

Po druhé světové válce byla oblast nepřístupná, protože se nacházela v pohraničním pásmu. „Celé území utrpělo za komunismu velké škody. Most byl zapomenutou stavbou za železnou oponou,“ přiblížil už dříve Koštial.