„Miniatura chrámu sv. Barbory je nejtěžším modelem, který jsme dosud vyráběli,“ informoval jednatel parku Tomáš Slifka. „Celá cesta výroby začíná u mě. První věc je ta, že musíme vybrat vhodný model,“ řekl. Výběr má hned několik aspektů. „Volíme mezi nejatraktivnějšími modely ať už z marketingového pohledu, tak z pohledu návštěvníků parku,“ uvedl.

Karvinské Staré Město.
Povstane z popela? Části Karviné hrozila zkáza, nyní má ale šanci žít

Právě chrám sv. Barbory byl jedním z tipů příznivců parku. „Ve chvíli, kdy máme vybraný model, zahajujeme jednání a řízení se samotnými subjekty. Co se týká plánů, fotografií a informací o samotném modelu,“ konstatoval jednatel.

Pak nastává další činnost, na jejímž začátku je projekt. Tu má na svých bedrech Radek Jirsa z věznice v Horním Slavkově, který řeší kooperaci, nákresy a také fotografie. „Ve chvíli, kdy víme, který model se bude stavět, oslovím vedení toho subjektu a požádám o povolení vyrobit model,“ přiblížil další kroky. V tom lepším případě, dostane od kastelánů, měst nebo dalších vlastníků plány a jejich zaměření. V tom horším, kdy plány nejsou, přichází na řadu stará metoda, krokování a zaměřování. Ke všem miniaturám mají v parku i architektonické studie.

Neuhnout ani o milimetr

Následně se Radek Jirsa vydává na cestu do samotné památky, kde vyfotografuje tři až čtyři tisíce fotek. A jaká je reakce subjektů na to, že model jejich památky bude k vidění v Mariánských Lázních? „Většinou kladná. Jsou tomu nakloněni a setkávám se se vstřícností,“ zdůraznil.

Profesionální hasič s loveckým psem zachránili zraněného výra na Novojičínsku.
Dojemný příběh hasiče z Ostravy: Záchrana výra zastavila dopravu na Novojičínsku

„Jednou z prvních věci na začátku výroby je tvorba půdorysu celé stavby. Vše v přesném měřítku, nechybí kvóty ani rozměry všech částí. Důležité je neuhnout ani o milimetr. Na základě půdorysu se následně tvoří celé nosné konstrukce i usazení na místě určení,“ sdělil jednatel parku. Další významnou částí stavby modelu je nosná konstrukce. „Ta celou stavbu drží. Vyrábíme je z kovu, na základě půdorysu a je to nejtěžší část modelu,“ dodal Tomáš Slifka.

O dalším postupu výroby atraktivního modelu chrámu bude Deník informovat.