Jde o završení doby masopustu, která začíná na Tři krále a končí v úterý před Popeleční středou," říká etnografka Muzea jihovýchodní Moravy Alena Prudká.

Jen na Zlínsku je kolem osmdesáti vesnic. Dodržují se obchůzky všude? Máte přehled kde?

V nějaké podobě se masopustní obchůzka udržuje ve více než polovině obcí. Zlínské muzeum dokumentuje systematicky podobu masopustních obchůzek v regionu už více než půlstoletí. Sledujeme jejich proměny jak ve složení průvodu, tak změny masek. I termíny obchůzek se posunuly, už to nebývá masopustní pondělí či úterý. Většinou je organizují dobrovolní hasiči, ale bývají to i jiné spolky v obci.

Na Slovácku jsou dokonce obce, kde funguje tzv. fašankový turismus. Kvůli tradici tam jezdí lidé z široka daleka… jsou takové i na Zlínsku?

Vyhlášené a hojně navštěvované fašanky jako na Uherskobrodsku, například ve Strání nebo v Komni, na Zlínsku nenajdeme. To však neznamená, že nestojí za to některé navštívit osobně. Tradičně velké, početné masopustní průvody bývají například na Slavičínsku, ve Štítné nad Vláří, v Hrádku, v Nedašově, ale i v dalších obcích. A musím zmínit masopustní – ostatkové průvody na východní Hané, v Mysločovicích, Lechoticích, Žeranovicích, v Kvasicích, ve Vrbce, v Karolíně a v dalších, na Vizovicku například v Újezdě, v Loučce a tak bych mohla pokračovat. Může se to však rok od roku lišit.

Kalendář fašankových obchůzek ve Zlínském kraji si můžete stáhnout ve formátu *.pdf ZDE

Zvyky se obec od obce liší. Někde se dodržuje i pochovávání basy, jinde už ne. Zkuste prozradit pár typických příkladů.

Rozdílů je opravdu hodně. Mohou se týkat masek, hudebního doprovodu i jednotlivých zvyků. Na Hané býval dříve masopust spojen s ostatkovým právem, které se transformovalo do „starýho hanáckýho práva" s jiným termínem konání.

Pochováním basy, které jsou sečteny všechny hříchy a nepravosti obecní i soukromé, je konec všem masopustním zábavám a začne postní předvelikonoční období. S hudbou je to složitější. S průvodem chodí pár muzikantů s harmonikou, ozembuchem, kytarou, s dechovými nástroji, někde vezou orchestrion s amplionem a v jiných obcích vyhrává obecní rozhlas. Reprodukovaná hudba je také pestrá, od folkloru a folku až k dechovce a „odrhovačkám". V oblasti Luhačovického Zálesí zase platí, že jak vysoko masky vyskočí, tak vysoká bude úroda.

Jak by měl vypadat tradiční průvod, které masky by v něm neměly chybět? A jakou představují symboliku?

Nejdůležitější maskou bývá medvěd, mezi typické masky patří kominík, policajt, řezník, pekař, baba s chlapem v nůši, baba s děckem, cikáni, vajčářka a samostatnou skupinou jsou zoomorfní masky. Zvláštní maskou byl pohřebenář, postava s vysokou čepicí, obalená slámou.

Pohřebenář byl sice tradiční maskou, ale spojenou s Luhačovickým Zálesím nebo s jižním Valašskem. Nesl v sobě podobně jako medvěd prvky blahonosné magie. Slámky z jeho masky nebo kousky hrachoviny, kterou byl ovinut někdy medvěd, měly zajistit, vsunuty do podestýlky, dobrou snůšku drůbeže. V posledních letech jsme zaznamenali masku inspirovanou podobou pohřebenáře i na Hané, ale šlo o jakési napodobení.

A medvěd? Ten znázorňuje co?

Medvěd je starobylou maskou spojenou s plodnostní a blahonosnou magií. Tanec medvěda s hospodyní, který má ještě místy lehce erotický podtext, měl zajistit plodnost a úspěšnost hospodářství.

Někde bývá průvod masek tematický. Jak témata vznikají?

Témata bývají tradiční, ale i aktuální, inspirovaná současným společenským děním. Tradiční bývá „bláznivá svatba", objevují se pohádkové postavy i postavy z televizních seriálů, naposled jsme zaznamenali inspiraci seriálem Comeback. Často mají organizátoři výbornou fantazii a jsou schopni zachytit aktuální společenské dění.

Když už „fašankáři" u domu zastaví, jak správně reagovat?

Dříve platilo, že se průvod zastavil u každého domu, dnes už se to nijak přísně nedodržuje. Ale domácnostem, kde jsou doma a maskám neotevřou, to příliš ke cti neslouží. Samozřejmostí je pohoštění a obdarování masek, nejčastěji pálenkou, tradičními koblihami či božími milostmi, ale dnes i jednohubkami nebo chlebíčky. Zároveň se vybírají peněžní dary (ty jsou určeny na masopustní zábavu nebo spolkovou činnost). Potraviny a lahve pálenky se sbírají do nůše nebo do kočárku, do vozíku, klobásy nebo slanina se mohou napichovat na šavli.