Podle zlínského filmového historika Jiřího Novotného první pohádka vznikla ještě za protektorátu a poslední koncem osmdesátých let. „Z hraných jich moc není. Asi šestnáct snímků bylo natočeno jako animáky, většinou loutkové filmy,“ přiblížil Novotný.

Paradoxem je, že vidět je mohou hlavně diváci na Slovensku. „V sedmdesátých letech, kdy nastal vysílací boom, neměla slovenská televize vlastní animovanou tvorbu. Takže většina večerníčků a pohádek se pro bratislavskou televizi točila u nás,“ zavzpomínal Novotný.

Mezi úplné prvotiny patří Vánoční sen od slavné české režisérky, scénáristky a animátorky Hermíny Týrlové. Z její autorské dílny pochází také Ferda Mravenec, což byl vůbec první český loutkový film. Tehdy měla touhu vytvořit loutkový film v kombinaci s živými herci. Zmodernizovala proto pohádku Louskáček.

Během natáčení přišel do Zlína filmový režisér, výtvarník, loutkář, animátor a reklamní grafik Karel Zeman. Později vytvořil řadu světově vysoce ceněných celovečerních filmů s unikátní výtvarnou a trikovou stránkou a poetikou, z nichž nejslavnější jsou Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Cesta do pravěku. Ve zlínských ateliérech ho ke spolupráci přizvala Týrlová a stal se jejím asistentem.

Když už se film stříhal, došlo k nehodě. Praskla žárovka a žhavé vlákno spadlo na pásek. Celá práce tak přišla vniveč. Shořel film včetně střižny. Režisérka se zhroutila a odvezli ji do nemocnice se žlučníkovým záchvatem. „Tehdy vedení nabídlo Zemanovi, zda by nechtěl snímek natočit znovu. On výzvu přijal a slavil obrovský úspěch. Hned po válce si Vánoční sen odvezl první cenu z italského festivalu,“ řekl historik.

Další zajímavý osud má pohádka Hvězda betlémská, která také pochází z dílny Hermíny Týrlové. Natočila ji v roce 1969 na protest proti okupaci ruskými vojsky. „Když bylo po revoluci, tak paní Týrlová začala mít ještě roupy a chtěla udělat nějaký čin. Jednu kopii Hvězdy betlémské zaslala do Vatikánu Janu Pavlu II. a druhou pak britské političce Margaret Thatcherové,“ do­dal.

Historie pohádek s vánoční tématikou ve Zlíně je bohatá. Ale mají ateliérech také budoucnost? „Pohádky vznikají vždycky v koprodukci. Pokud tedy někdo dojde se zajímavou nabídkou, určitě budeme rádi. Momentálně připravujeme několik projektů, ve kterých bude dětský hrdina v hlavní roli. Takže dobrá zpráva je, že hlad po krásných českých filmech a seriálech se vrací,“ řekl ředitel Filmových ateliérů Zdeněk Skaunic.