Jste ředitelem velkého divadla, a tudíž musíte být velmi zaneprázdněný muž. Přesto jste si vyšetřil čas a přijel do Vsetína na představení amatérských souborů. Proč?

Je to úplně jednoduché. Nebýt amatérského divadla, nebyl bych dnes ředitelem Městského divadla ve Zlíně. Protože díky ochotnickému souboru Hlína, který jsme založili na gymplu v Ústí nad Labem, se mi divadlo natolik zalíbilo, že jsem se přihlásil na brněnskou JAMUa tu poté vystudoval. Vždy jsem usiloval o to, aby nebyl přerušen můj kontakt s ochotnickým divadlem.

Když jsem šest let dělal ředitele v divadle v Děčíně, tak jsme tam přetáhli přehlídku hudeního a činoherního divadla. A amatérská divadla sleduji pořád. Jezdím po přehlídkách, před čtrnácti dny jsem byl na jedné ve Slavičíně a teď jsem tady.

Proč?

Je to nesmírně inspirativní. Dramaturgicky volbou textů, inscenačními postupy. Nejezdím tady jako teoretik, který roznáší nějaká moudra, ale je to rozhovor. V amatérském divadle je mnoho profesionálů. V Českui narozdíl od Evropy jsou amatéři s profíky hodně propojení. Což je důkaz inspirativnosti. Navíc kde je ta hranice? V tom, že profesionálové za to berou peníze? No jo, ale amatéři jsou mnohdy nadšenější.

Jaká je úroveň amatérů ve Zlínském kraji?

Stejně jako všude jinde jsou tady představení, které jsou dobré, a které jsou špatné. Co já mám na amatérském divadle nejraději, je autorský přístup. Ochotníci nemusí řešit, kolik na ně přijde lidí, jak drahé budou vstupenky, ale mohou něco podstatného říct. Mám proto raději než líbivé francouzské komedie autorský přístup. protože u amatérů jsou pro to podmínky nejvhodnější.

Jak by ten autorský přístup měl vypadat?

Nejlepší je, když si ochotníci sami napíšou nějaký text. Nebo alespoň udělat dramaturgický objev. Nasadit kontroverzní téma, kterých se velká profesionální divadla bojí.

Stalo se vám někdy, že jste se díval na ochotníky a řekl si: S těmi bych chtěl pracovat?

Jednoznačně. Třeba Rádobydivadlo Klapý z Litoměřicka nebo Divadlo Point z Prostějova. Ti se dříve nebo později dostanou do profesionálního prostředí.