Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Premiéra Armagedonu na Grbu se blíží

Zlín /FOTOGALERIE, ROZHOVOR/ – Do Městského divadla Zlín se po několikaměsíční pauze vrátil bývalý umělecký šéf Dodo Gombár, aby se souborem nastudoval inscenaci slavného slovenského autora Rudolfa Slobody Armagedon na Grbu.

15.4.2010 2
SDÍLEJ:

Armagedon na Grbu.Foto: DENÍK / Matej Slávik

„Je to hra o naději, není to o depresi, konec je jen možnost nového začátku. Armagedon není východisko v této hře, východiskem je, že přežít Armagedon je dostat novou šanci. Má to v sobě katarzi, hezké poselství,“ přiblížil režisér, který do hlavní role alkoholičky Kláry obsadil Janu Tomečkovou.

Premiéra je naplánovaná na tuto sobotu od 19 hodin ve Velkém sále zlínské scény. Nedočkavé publikum divadlo zve na veřejnou generálku, která se uskuteční o den dříve v 10 hodin.

ROZHOVOR:

Dodo Gombár: Armagedon na Grbu bude o naději

Část ansámblu Městského divadla Zlín připravila pod režijním vedením svého bývalého uměleckého šéfa Dodo Gombára vesnickou tragikomedii Armagedon na Grbu. Publiku ji představí už tuto sobotu od 19 hodin ve Velkém sále zlínské scény.

Jde o divadelní a literární událost v jednom. Dílo slovenského autora Rudolfa Slobody se na českém jevišti objeví vůbec poprvé. O překlad jeho hry se postaral Jan Antonín Pitínský, a to přímo pro zlínské divadlo.

Rudolf Sloboda patří mezi nejvýraznější osobnosti slovenské literatury dvacátého století. Byl především prozaikem, ale i filmovým dramatikem a scénáristou. Na sklonku svého života se nechal herečkou a režisérem z Divadla Astorka Korzo přesvědčit, aby pro ně napsal divadelní hry. Prvním konkrétním výsledkem se stala hra Armagedon na Grbu.

„Na první pohled jde o jednoduchý příběh. Komplikované je to spíš v té formě. Před divákem se bude odvíjet obyčejný den opuštěné ženy, která žije na vesnici a je pronásledovaná svojí minulostí, vzpomínkami, běsy a traumaty. Ten den se jí skutečnost a chiméry začínají neovladatelně míchat a stane se něco neočekávaného,“ prozradil režisér.

Armagedon na Grbu se na Slovensku setkal s obrovským úspěchem. Myslíte, že si své diváky najde i ve Zlíně?

Dodo Gombár: Nechci být prorokem, ale myslím si, že hra má v sobě nevšední vnitřní nerv. Domnívám se, že každý z nás v sobě nosí neschopnost odtrhnout se od minulosti. Myslím, že takzvaný úspěch na Slovensku nebyl jen kvůli hře samotné, ale díky velmi šťastnému obsazení a vůbec šťastné konstelaci. Hra vznikla na objednávku. Paní Zita Furková společně s režisérem Jurajem Nvotou k napsání inscenace v roce 1993 Rudolfa Slobodu vyzvali. Bylo to dva roky před jeho sebevraždou. Myslím, že je to ve hře cítit. On se dokonce identifikuje s jednou postavou. Armagedon je silně autobiografický.

Čím si vysvětlujete, že Rudolf Sloboda byl u nás doposud divadly opomíjen?

Dodo Gombár: Takovýchto fenoménů je spousta. Dokonce bych tomu ani nepřipisoval přehnaný význam. Prostě to tak je. Každá doba má své favority. Je mi vždycky smutno, když se do popředí dostává pop a Sloboda byl vždycky mimo něj. Jeho musíte objevit. Najít. Je populární díky obsahu, hloubce a nekompromisnosti. Ale je to jiný druh popularity. Sloboda rozhodně není líbivý. Nehladí po srsti a neříká věci, které chceme slyšet. Všechny jeho hry, povídky i romány jsou silně autobiografické. Mísí se v nich osobní realita s licencí významného autora. Jednoduše řečeno – Rudolf Sloboda je ve všem nevšední.

Inscenaci přeložil Jan Antonín Pitínský. Neměl ambici sám hru režírovat? Nebo je běžné, že jeden režisér překládá a druhý ji pak s herci nastuduje?

Dodo Gombár: Běžné to není a já si toho nesmírně vážím. Pan Pitínský překládal už Slobodův román Láska a netají se tím, že je jeho velkým obdivovatelem. Běžné to ale rozhodně není a mně se ještě nikdy nestalo, abych se na takovéto úrovni setkal s jiným režisérem. Pana Pitínského si velmi vážím a chovám k němu hlubokou úctu. O to je jeho gesto krásnější. (Úsměv.)

Coby bývalý umělecký šéf souboru herce dobře znáte. Byla představitelka hlavní role Jana Tomečková jasná volba nebo jste váhal?

Dodo Gombár: Byla jasná. Samozřejmě ta jasnost je zpochybněná každým novým ránem, ale myslím, že jsem k tomu rozhodnutí směřoval s vidinou cíle.

Paní Tomečková, jaké převládaly pocity, když jste se dozvěděla, že budete obsazená do hlavní role?

Jana Tomečková: Ještě než vyšlo obsazení, zmínil se mi pan Dodo, že uvažuje o Kláře jako o postavě pro mě. A já jsem si vzpomněla, že jsem představení viděla už dřív v hlavní roli se Zitou Furkovou a moc se mi tehdy líbilo. Začala jsem se v tom nějak zhlížet a roli jsem nakonec dostala. (Úsměv.)

Vyvstávaly v průběhu zkoušení nějaké problémy?

Dodo Gombár: Nebylo to bezproblémové zkušební období. Jako největší problém se ukázalo takové zvláštní klišé, které je třeba nelítostně bourat a stavit se k němu čelem. Jedná se o konfrontaci s hlubokým a silným tématem. Tady nejde jen o profesionální výkony. Je nutné do nich vložit osobní vklad, který překračuje hranice toho, že vytváříme „jen“ nějaké divadlo. No a tohle samozřejmě nebylo jednoduché.

Jana Tomečková: Já musím říct, že pro mě bylo zkoušení bezvadné. Role skýtá obrovské možnosti, pan Dodo mi skutečně nic neodpustil a já doufám, že na výsledku to bude znát.

Není pro herečku svazující, když vidí svoji postavu v podání někoho jiného?

Jana Tomečková: Vůbec ne. Jsou to už asi čtyři roky, co jsem inscenaci viděla a až tak detailně se na to nepamatuju. Jen vzpomínám, že mě Armagedon zaujal.

Kdybyste měla charakterizovat Kláru. Jaká je?

Jana Tomečková: Klára je velice bohatá, vrstevnatá postava. Je to ženská plná energie, lásky, nenávisti a bolesti. Neustále hledá lásku a v tom hledání se utápí. Samozřejmě na všechno má vliv doba, ve které žije, tedy padesátá léta. Propadne pití a důsledkem toho přestane rozeznávat realitu od fikce.

Čím je vám blízká?

Jana Tomečková: Myslím, že svým ženstvím. Jak jsem řekla – je tam láska i nenávist, takže taková normální ženská.

Co naopak společné nemáte?

Jana Tomečková: Tak pití bych nechtěla nikdy propadnout. (Smích.)

Pane Gombáre, do Zlína jste se vrátil po několika měsících. Váš odchod z pozice uměleckého šéfa Městského divadla Zlín nebyl zrovna šťastný a rozhodnutí ředitele Sobka tehdy vzbudilo odpor laické i odborné veřejnosti. S jakými pocity jste přijížděl zpátky na Moravu?

Dodo Gombár: Nebylo to lehké. Emocionálně to rozhodnutí nevzdat se procesu zkoušení vůbec nebylo automatické. Ale vrátil jsem se proto, že jsem měl pocit dluhu. Naplnění minulosti pro mě bylo motivem návratu. Celá zlínská éra se pro mě končí až teď. Vím, že dalších pár let se tady určitě neobjevím, protože nechci.

Premiéra se kvapem blíží. Co byste Armagedonu popřáli?

Dodo Gombár: Víte, inscenaci jsem viděl v Astorce už asi před sedmnácti lety. V tu dobu jsem studoval. Vzpomínám si, že už tehdy mě hra až neuvěřitelně znepokojovala. Zlínskému představení bych popřál naději. Armagedon je kromě jiného také o novém začátku. O tom, že bychom se měli umět na některé věci podívat znova, otevřeně a s náročností k sobě samým. Chtěl bych, aby představení bylo náročné i mimo hranice jeviště.

Jana Tomečková: Armagedon na Grbu je tragikomedie, takže divák v ní najde všechno. Ženu v nevšedních situacích, humor i smutek, ale hlavním poselstvím je asi naděje. Moc bych naší novince přála nadšeného diváka.

Autor: Silvie Pospíšilová

15.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté Aukro Berani Zlín. Ilustrační foto

Další obrat nestačil. Zlín má z Pardubic bod

hokej Aukro Berani Zlín - HC LitvínovŠtěpán Fryšara

Fryšara nevěděl, jak slavit gól. Úžasná euforie, zářil

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Zlámala mlha nepřekvapila. Olomouc není na kopci, tohle tady bývá, smál se

Mohl zažít ostřejší premiéru? Těžko! Když pomineme utkání MOL Cupu v Písku, ostrý debut si brankář Zdeněk Zlámal v dresu Zlína připsal až ve čtvrtečním utkání Evropské ligy proti Kodani. A jako jediného přímého aktéra utkání jej nepřekvapila ani hustá mlha, kvůli které se zápas málem nedohrál.

Fotili jste se u voleb? Pošlete nám svoji fotku a my ji zveřejníme

Máte fotku, jak letos volíte? Pošlete nám ji na editori.zlin@denik.cz, rádi vám ji zveřejníme na našem webu a ty nejlepší i tištěném vydání.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Policisté rozháněli konflikt fanoušků v centru Olomouce

FOTOGALERIE / Čtvrteční fotbalový zápas evropské ligy mezi Zlínem a Kodaní v Olomouci se neobešel bez problémů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení