Od roku 2011 působí jako umělecký ředitel Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka. U příležitosti sedmnáctého ročníku Akademie Václava Hudečka a šestého ročníku festivalu Svátky hudby v Luhačovicích vystoupí 4. srpna v Poutním kostele Narození Panny Marie ve Štípě.

Kdo vás ke hře na varhany přivedl?

To je dlouhá historie, z varhan mi vždycky běhal mráz po zádech a fascinoval mě ten zvuk. Musíte ale slyšet hrát někoho, kdo to umí! Vděčím za to mimo jiné i svým bývalým učitelkám v ZUŠ Dobruška, jmenovitě Daniele Štěpánové a Radce Zdvihalové.

Která je vaše nejoblíbenější skladba a proč?

Není to jedna skladba. Rozhodující je styl, kvalita a hloubka sdělení geniální a ve všech směrech nepřekonatelné je pro mne dílo Johanna Sebastiana Bacha.

Které jsou podle vás nejlepší varhany na světě?

Každý nástroj je originál a jsou mezi nimi obrovské rozdíly. Ideální stav nastává, když zručný a vzdělaný stavitel přihlédne k architektuře a akustice daného prostoru a odvede svou práci dokonale. Bohužel, takovýchto varhanářů není mnoho.

Kdo je v současnosti vaším hudebním vzorem?

Mám mnoho oblíbených hudebníků, ale vzorem musí být dokonalost. Ze zahraničních varhaníků Olivier Latry, Helmut Deutsch nebo Lorenzo Ghielmi. Nejsou to televizní hvězdy, ale poctiví, pracovití a nesmírně nadaní a vzdělaní lidé.

Co považujete za svůj největší úspěch?

To nevím, na takové věci je potřeba odstup… Snad že žiji v civilizované Evropě, není tady válka a můžu se hudbou živit. Ale vážně titul laureáta z Pražského jara je dobrý, když na sebe ale vztáhnu ta nejpřísnější kritéria, nikdy nesmím být spokojen a vždycky to může být lepší!

Máte kromě klasické hudby rád i jiné žánry?

Ano, ale mám pocit, že velká část současné produkce je povrchní. Málokde jde o víc než o kšeft hrát hity, mít plné stadiony a vydělávat. Pak zaplatit provize manažerům a koupit reklamu v bulváru na to lid slyší. To všechno ničí kvalitu a necháváme se dokola "oblbovat" primitivními melodiemi z médií a to doma, v autě, v restauraci i v obchodech. Je to celospolečenský problém, jinak rád poslechnu kvalitní jazz, populár i jiné.

Co rád děláte ve svém volném čase?

Pořád je co dělat a je to radost. Organizuji Mezinárodní hudební festival F. L. Věka v Dobrušce a krom toho se snažím mít přehled sleduji i politiku a ekonomiku, avšak jen z laického pohledu. Jinak mám skvělou manželku a užíváme života.

Kdybyste nebyl hudebník, jaké jiné povolání byste si zvolil?

To opravdu nevím, jak by to dopadlo. Baví mě organizační a tvůrčí činnosti.

Jaké koncerty vás čekají?

Na základě pozvání Václava Hudečka se moc těším do Luhačovic a hlavně na překrásné varhany ve Štípě. V následující sezóně je toho dost řada festivalů, s orchestry budu hrát v Žilině, Praze, Českých Budějovicích, s Barocco sempre giovane chystáme turné po Španělsku, něco bude v Polsku, v Německu a sezónu budu končit v červnu 2014 na varhanním festivalu v Caen ve Francii.

PAVEL SVOBODA

Pavel Svoboda (*1987), laureát mezinárodní soutěže Pražského jara, je jedním z nejúspěšnějších varhaníků mladé generace.

Hudbě se začal věnovat na ZUŠ v Dobrušce (Daniela Štěpánová akordeon a Radka Zdvihalová klavír), absolvoval Konzervatoř v Pardubicích (prof. Josef Rafaja a doc. Václav Rabas), mistrovské kurzy u mnoha zahraničních varhaníků a Universität der Künste v Berlíně u nizozemského varhaníka Leo van Doeselaara. Nyní studuje Akademii múzických umění v Praze u doc. Jaroslava Tůmy.

Obdržel mnohá ocenění v ČR i v zahraničí. Již po roce studia varhan získal 1. cenu na Mezinárodní soutěži mladých varhaníků v Opavě a obdržel Cenu interpretace od Nadace Český hudební fond. Je nositelem 1. ceny a titulu Laureáta z Mezinárodní interpretační soutěže Brno, druhé ceny z Mezinárodní varhanní soutěže Petra Ebena a třetí ceny z mezinárodní soutěže v Německu, konané v rámci 36. ročníku Internationale Orgelwoche Korschenbroich. V roce 2013 se stal laureátem soutěže Pražské jaro.

Natáčí pro rozhlas i televizi, účinkoval na hudebních festivalech v ČR i v zahraničí (Německo, Slovensko, Rakousko, Polsko, Španělsko) a jako sólista vystupuje s orchestry (Filharmonie Hradec Králové, Komorní filharmonie Pardubice, Karlovarský symfonický orchestr aj.) a spolupracuje se souborem Barocco sempre giovane.

ZUZANA TOMÁŠKOVÁ