Recenze na Palubní deník Hanzelky a Zikmunda

Zlín - Sobotní večer v Městském divadle Zlín byl protknut slavnostní atmosférou nejen díky světové premiéře hry Palubní deník Hanzelky a Zikmunda, ale především kvůli přítomnosti jednoho z aktérů, jehož účast na přípravách inscenace pilně dokumentovala česká média.

5.3.2013 2

Hra Palubní deník Hanzelky a Zikmunda v Městském divadle ve Zlíně.Foto: DENÍK/Jan Karásek

Miroslav Zikmund se ve svých 94 letech podílel na úpravách scénáře, poskytl fotografie do foyer divadla a dokonce osobně převzal model Tatry 87, se kterou procestovali s kamarádem Jiřím celý svět.

Celý projekt byl koncipován jako dobrodružství, ve kterém tvůrci hledali správnou cestu pod oblíbeným heslem známých cestovatelů „život je přesný součet náhod". Skutečné příběhy převedl do divadelní formy dramaturg Vladimír Fekar, který se do své práce snažil zakomponovat kromě mnohých zážitků z cest také historickou a politickou situaci tehdejšího Československa. Režie se ujal Petr Štindl coby zkušený přetvářeč cestopisů do řeči jevištní.

Děj inscenace je zasazen do kritického roku 1968, kdy mnohým utopistickým příznivcům spadnou z očí růžové brýle. Tento rozporuplný rok je sice základním stavebním kamenem, ale během první půlky se retrospektivně seznámíme s hlavními aktéry v roce 1938, společně putujeme po celém světě a seznamujeme se s významnými osobnostmi žijícími v exilu. V druhé části představení, po pádu železné opony, je atmosféra podivně naplněná sentimentem, marností a nehybností způsobenými zákazem činnosti Hanzelky a Zikmunda.

V tomto směru se tvůrcům podařilo zachytit náladu historických událostí, což by mohlo sloužit jako upomínka pro mladého diváka, který si dnes tak často idealizuje čtyřicet let komunistické okupace. Nemožnost sebevyjádření, volného pohybu a dokonce i uživení vlastní rodiny pro člověka nevyhovujícího režimu ochromoval činnost našich dvou nejznámějších cestovatelů, kteří dokázali, že poznáváním jiných kultur se člověk nejen učí, ale také se zbavuje předsudků a omezujících dogmat.

Na divadelních prknech se setkáme hned se čtyřmi protagonisty. Dvě verze na obě postavy. První v mladé, bujaré, nadšené variantě a druhá starší, unavenější, ale nemálo bojovná s nadhledem sleduje příběhy sebe samých při peripetiích na cestách kolem světa. Mladších alter eg se zhostili Pavel Vacek coby Jiří Hanzelka a Zdeněk Lambor v roli Miroslava Zikmunda.

Jejich mladickou kuráž a odhodlání poznávat zemi vzdálenou na palubě Tatry 87, a uskutečnit tak svůj sen podporuje kromě ředitele Tatry ztvárněného Gustavem Řezníčkem i strážný anděl v podání Marty Bačíkové. Postava anděla doprovází oba putovníky a v krizových situacích je varuje a hází jim záchranné lano, v kostarickém vězení pas, který je dostane na „svobodu" a umožní jim návrat do v té době již nesvobodné vlasti. Anděl mění velikost a barvu křídel snad podle tradice míst, ve kterých se zrovna nachází.

Během cest se setkávají s několika zajímavými lidmi: s posledním lužickým gajdošem žijícím v Argentině Štefem Příkazským, talentovaným hudebníkem, skladatelem a dirigentem Eduardem Ingrišem, lovcem lebek Utitou nebo Gagarinem. V první části dominuje jevišti maketa pověstné Tatry 87 v měřítku 1,5 : 1, díky které se vše mohlo uskutečnit.

Po přestávce se nám už ukazují jen starší verze legendárních cestovatelů v podání Radoslava Šopíka a Luďka Randára, kteří se stále snaží bojovat za své ideály, ale bohužel jim to není dovoleno. V dopisových útržcích můžeme sledovat vývoj jejich přátel žijících v exilu, kde k nim ale život není o mnoho shovívavější, protože, jak je zmiňováno na několika místech hry, člověk potřebuje mít pevné kořeny, které naši aktéři měli nejen v sobě, ale i ve své rodné zemi. Konec inscenace je snad kvůli úctě a památce ke dvojici dobrodruhů naplněn sentimentem a odchod Jiřího Hanzelky za sluncem mi až příliš připomněl Cyranův patetický odchod do měsíce, přesto by se premiéra dala nazvat úspěšnou, protože ovace ve stoje nebraly konce a i pan Zikmund byl po zhlédnutí vlastního příběhu velmi dojat.

Autor: Vendula Hravá (autorka je spolupracovnicí redakce)