„Hasiči byli na místě havárie do dvou minut od výjezdu. Po rychlém průzkumu bylo zjištěno, že řidič nákladní soupravy s tahačem značky DAF vjel mimo zpevněnou komunikaci, kde prorazil nádrž o zbytky konstrukce odstraněného billboardu,“ popsal mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.

Dodal, že z auta následně uniklo 1300 litrů paliva. To se dostalo nejen do půdy, ale také do dešťové kanalizační šachty. „Místo bylo kontaminováno a velitel si okamžitě vyžádal výjezd speciálního protichemického vozu ze zlínské stanice. Cílem bylo zabránit odtoku nafty do blízké řeky Moravy nebo do čisticí stanice,“ konstatoval dále Mitáček.

Na záchyt další nafty z poškozené nádrže použili hasici sběrné nádoby, louže na zemi se snažili odčerpat nebo odebírat do dalších nádob. Z kanalizace se během hodiny povedlo čerpadlem na ropné produkty získat zhruba pět tisíc litrů vody, smíchané s naftou. Tuto emulzi hasiči přečerpali do pevných i mobilních nádrží. Zbytky nafty, které již nebylo možné odebrat, zasypali větším množstvím sorbetů.

Co se děje s palivy a dalšími látkami, které při podobných haváriích uniknou? Podle slov mluvčího Mitáčka se postup liší případ od případu v závislosti na množství a závažnosti. „Hasiči dělají jen sběr a zajištění, o odvoz a následnou likvidaci či separaci se postarají firmy, které se tím zabývají. V tomto případě naftu již brzy ráno odvezla cisterna profesionálních hasičů podniku Čepro Loukov, která je vybavena pro tyto věci,“ přiblížil Ivo Mitáček.

Kromě zástupce obce se na místo dostavil i odborník z vodovodů a kanalizací.

„Zdroje pitné vody v žádném případě ohroženy nebyly,“ sdělila mluvčí společnosti Moravská vodárenská Helena Koutná.

Vyčištění šachty si vodárny zajistí vlastními silami. Na sanaci kontaminované půdy zřejmě přijede specializovaná firma z Brna. Během nočního zásahu byla omezena doprava na hlavním tahu a svedena do jedné poloviny silnice.