Museli dokonce upravit systém zastavování motocyklistů při kontrolách tak, aby jim nemohli na rychlých strojích ujet.

Na Vsetínsku zase trápí strážce zákona spíše lidé na strojích bez technické kontroly, kteří jezdí po lese. Ve Zlíně si řidiči jednostopých vozidel zase mohou pochvalovat, že jim nehrozí pokuta v systému na měření rychlosti, který vybudovalo krajské město.

„Za letošek se v uherskohradiš­ťském okrese stalo dvacet nehod s motorkáři, přitom tři čtvrtiny z nich také sami způsobili. Nikdo naštěstí nezemřel, ale bylo pět těžkých zranění,“ uvedla mluvčí uherskohradišťských policistů Jitka Zámečníková.

Situaci se podle ní ale oproti minulým letům daří řešit. „Už jsme si získali mezi motocyklisty respekt a nejezdí nejproblematič­tějším úsekem buchlovských hor v tak velkých skupinách,“ dodala. Přesto se tam prý stávají nehody často, hlavně díky nedodržení rychlosti na silnici se zatáčkami a následkem nebezpečného předjíždění.

„Jedna z nehod motocyklisty kvůli vysoké rychlosti se tu stala také v uplynulém týdnu. Při zastavování motorkářů v tomto úseku používáme dnes speciální systém, do kterého je zapojeno čtyři až pět policistů někdy i se služebním vozidlem, aby se nám nepokoušeli ujet,“ nastínila Zámečníková.

Díky této aktivitě policistů prý už také hodně vymizely případy, kdy si řidiči rychlých strojů zamazávali poznávací značky blátem nebo je přikrývali například dámským spodním prádlem, aby nebyl ujíždějící stroj identifikovatelný.

„Do buchlovských hor míří naše hlídka vždy alespoň jednou za víkend. Rychlost měříme v různých částech okresu denně,“ doplnila mluvčí.

Zlínský motocyklista Tomáš, kterému je třicet let si o Buchlovských horách myslí své. „Někteří tam fakt jezdí jak blázni, já se snažím jezdit jako člověk. Sám mám sedmsetpadesátku a občas se bojím, aby tam do mě někdo z lidí na silniční motorce nevletěl,“ doplnil.

I když přiznává, že občas také jede rychleji, policisté ho zatím prý nikde kvůli rychlosti nestavěli. „Ve Zlíně je dobré, že na motorce vás nevyfotí místní stálý automatický systém pro měření rychlosti. Ale někdy tu měří i policajti,“ doplnil.

Že systém měření motoristů ve Zlíně není použitelný na řidiče jednostopých vozidel potvrdila i mluvčí tamních městských strážníků Šárka Škubalová. „Kamery fotí vozidla jen ze předu a tam motocykly značku nemají,“ uvedla.

Za zásadní problém na Zlínsku nevidí motorkáře mluvčí státní policie Jana Bartíková. „Za letošek jsme motorkářům dali asi deset pokut, nešlo o nic závažného,“ uvedla.

Pokud měříme rychlost my, tak hříšníka hned po změření zastavíme, takže problémy s dokazováním jako u automatického systému nejsou,“ vysvětlila také. Na zlínsku podle ní letos bylo čtyřiadvacet nehod s motorkáři, kteří přitom zavinili polovinu z nich. Při jedné z nich také zemřel člověk. „Při žádné z nehod v uplynulých třech letech motorkáři nevyvázli bez zranění,“ doplnila Bártíková.

S prohřešky motocyklistů na silnicích se setkávají i v ostatních okresech. „Na Vsetínsku jsou spíše problémy s podomácku vyráběnými stroji bez technických průkazů a s terénními motorkami, které jezdí po lese,“ uvedla mluvčí tamní okresní policie Ludmila Brousilová. Nehod motorkářů prý zaznamenali letos sedm, což je méně než vloni. Osmatřicet řidičů jednostopých vozidel přitom zatím dostalo pokutu za rychlost.

Své zkušenosti s překročením rychlosti má z poslední doby i motorkář Michal Solař ze Zlína. „Státňáci mě naměřili. První jsem to zkoušel ukecat a říkal jsem jim, že mě nemají vyfoceného s espézetkou a není prokazatelné, že jsem to byl já. Protože mě ale přímo zastavili, kamarád právník mi pak poradil, ať raději pokutu zaplatím, že by mě to mohlo přijít draho,“ svěřil se. Na rychlost si prý ale většinou dává pozor. „Nepatřím k týpkům, co se jedou zabít na buchláky,“ doplnil.

Měření motocyklistů se neprovádí během nějakých speciálních akcí. „Všechny řidiče, u kterých radar zaznamená nadlimitní rychlost, musíme zastavit,“ vysvětlila mluvčí kroměřížské policie Květoslava Malenovská.