Z policejních statitik vyplývá, že v kraji letos havarovalo třiašedesát motorkářů. Jednadvacet z nich bouralo na Uherskohradišťsku, kde je každoročně i nejvíce nehod s motojezdci. Tam jsou nejkritičtějšími místy Buchlovské hory. Právě proto zde ale policie dělá speciální dopravně bezpečnostní akce.

„Služební vozy stavíme do špice, čímž zúží cestu a tu pak zatarasí i samotní policisté. Je to poměrně účinné, motorkáři nám tak neujedou,“ vysvětlila před časem mluvčí policie v Uherském Hradišti Jitka Zámečníková. Letos na Slovácku zahynul jeden jezdec, stejně tak jako i na Zlínsku či Vsetínsku.

Zabil spolujezdkyni

Za to na Kroměřížsku přišli při nehodách o život jezdci dva. Na svou jízdu tak například nezapomene šestapadesátiletý muž. Ten se svou spolujezdkyní havaroval v srpnu nedaleko Bystřice pod Hostýnem. Žena však jeho riskantní jízdu nepřežila.

„Kvůli vysoké rychlosti nezvládl zatáčku a havarovali. Dvaapadesátiletá spolujezdkyně zraněním podlehla na místě, řidič měl jen pohmožděnou nohou,“ připomněl smutnou událost mluvčí Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje Petr Olšan.

Smrtelným zraněním rovněž skončila i jízda třiatřicetiletého muže nedaleko Napajedel.

„Motorkář z Uherskohradišťska předjížděl zprava traktor s návěsem právě ve chvíli, kdy traktor začal odbočovat vpravo. Muž jel příliš rychle, neměl šanci střetu zabránit a najel do návěsu. Svým zraněním podlehl,“ uvedla zlínská policejní mluvčí Jana Bartíková.

Právě úrazy motorkářů bývají při nehodách jedny z těch nejzávažnějších.

„Nejčastěji jde o otevřené, komplikované zlomeniny nohou, vážné úrazy hlavy, zlomeniny v obličeji, a to i přes použití přilby, úrazy páteře, zlomeniny pánve,“ vyjmenoval Olšan.

Průměrné náklady na léčení jednoho motocyklisty po dopravní nehodě činí podle statistiky Všeobecné zdravotní pojišťovny průměrně 317 tisíc korun.

Nepomůže sebelepší výbava

Podle zjištění Besipu je závažnost nehod u motocyklů až sedmkrát vyšší než při havárii mezi auty. Dokonce i sražený chodec má vyšší šanci na přežití než motorkář.

„I sebelepší výbava není zárukou bezpečného návratu, pokud motocyklista jede riskantně, zejména pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu a počasí. Je potřeba si uvědomit i brzdnou dráhu motorkářů. Například při osmdesátikilo­metrové rychlosti je brzdná dráha osmapadesát metrů a u stokilometrové rychlosti je dokonce třiaosmdesát metrů,“ upozornila Jana Bartíková.

Motorkáři by rovněž měli být na pozoru, pokud je na silnici vylitý olej či nafta nebo je na ní napadené listí. Nebezpečné jsou rovněž dilatační spáry na mostech, či vlhké dlažební kostky.