Na místo byla povolána jednotka profesionálních hasičů, ti po průzkumu a domluvě s pilotem letounu z místa nehody odjeli. Na vyproštění stroje z rozbahněného pole byli povoláni technici ze specializované firmy.
O nečekaném přistání se hasiči dozvěděli těsně před jedenáctou hodinou dopoledne, následně byla na místo vyslána jednotka profesionálních hasičů ze stanice Kroměříž.
„Letoun skončil asi tři sta metrů od komunikace v rozbahněném poli. K průzkumu místa dosednutí stroje se tak museli hasiči spolu s pilotem vydat pěšky," informoval mluvčí Hasičského záchraného sboru Zlínského kraje Libor Netopil.
Let zkomplikoval silný protivítr
Velitel zásahu přímo na místě Deníku sdělil jen to, že pilot je v pořádku a letadlo bude postupně odvezeno z pozemku provozovatelem.
„Případ musí totiž vyšetřit letecká inspekce," dodal velitel. Nouzové přistání letounu se obešlo bez většího poškození a úniku provozních kapalin.
„Měl jsem závadu na motoru a nevyšlo mi to doletět až k nejbližšímu letišti," řekl Deníku pilot ultralightu, který si nepřál být jmenovaný.
Přistávací mánévr podle něj nebyl nijak extrémně nebezpečný.
Nejtěžší bylo vybrat správné pole
Ačkoliv situace, kdy letadlo vinou závady nemůže doletět, se nestává běžně, pilot se dokázal i díky dostatečnému přistávacímu prostoru vrátit na zem v pořádku.
„Nejtěžší bylo vybrat to správné pole, aby tam nerostlo nic vysokého, zároveň je to všechno teď dost měkké, takže hrozilo, že se převrátím na čumák. Komplikací byl také hodně silný vítr," popsal zkušený pilot. Na letišti, odkud startoval byl vítr slabší, síla větru na Kroměřížsku ho tedy překvapila. Věděl ale, že musí dosednout proti větru.
„Klíčové bylo také samotné rozhodnutí, že se přistanu na poli, protože ač je letiště velmi blízko, tak se tam prostě nedalo doletět. Vítr totiž foukal přímo od kroměřížského letiště, takže bych tam nejspíš ani nedoplachtil," vysvětlil mladý muž, který létá už více než deset let.
Má licenci obchodního pilota, ale zatím se tím neživí. Sám vlastní větroň, takže zkušenosti s létáním mu nechybí. S motorovým letadlem ale v poli přistával poprvé.
„S větroněm se vám to stane běžně, to už jsem zažil, ale s tímto typem letadla to je pro mne prvně," poznamenal. Pilot řekl Deníku také, že ani neměl velký strach z manévru.
„Nijak zvlášť jsem nad špatným koncem nepřemýšlel, soustředil jsem se na přistání," dodal pilot.
S letadlem letěl z Vysokého Mýta do Otrokovic, přepravoval jej k pravidelné kontrolní prohlídce.
Okolo jedné hodiny odpoledne na místo přijela firma zajišťující servis těchto letadel, stroj rozebrala, naložila a z pole odvezla do Otrokovic.
Letos již páté neplánované přistání
Dopravních nehod letadel za letošní rok ve Zlínském kraji bylo zatím celkem pět.
„V červnu jsme řešili špatný manévr letadla v Kunovicích a pád letadla v Mařaticích. V červenci evidujeme nouzové přistání ultralighu u Fryštáku, v srpnu spadl ultraligh v Holešově," vyjmenoval mluvčí HZS Zlínského kraje Libor Netopil.