Zní to trochu jako bláhová věštba z křišťálové koule, jsou to ale cíle, které stanovuje nově schválená strategie bezpečnosti provozu Zlínského kraje na období 20122020.

Pro krajský úřad dokument vypracovalo Centrum dopravního výzkumu Brno. Tvořilo ho od jara letošního roku, Rada Zlínského kraje ho schválila na pondělním jednání.

Každý rok o 5 % méně mrtvých

„Projekt je náročný, jelikož znamená každoročně v průměru snížit počet usmrcených o 5,5 procenta a počet těžce zraněných o 3,6 procenta," podotkla Zuzana Strnadová z Centra dopravního výzkumu Brno.

Konkrétní výčet aktivit, které by měly vést k naplnění cílů krajské strategie, je uveden v takzvaném akčním plánu, který je přílohou strategie. „Ten obsahuje analýzu vývoje nehodovosti ve Zlínském kraji za uplynulé roky a jejich porovnání s celorepublikovou statistikou. Ve strategickém plánu jsou již zahrnuta koncepční témata, vize a cíle," doplnila Zuzana Strnadová z Centra dopravního výzkumu.

Důvod, proč se hejtmanství rozhodlo nechat vypracovat strategii bezpečnosti provozu, je jasný.

„Zlínský kraj je na tom v oblasti tragických následků nehod špatně. V celostátních statistikách se v uplynulých letech pohybuje vždycky v první třetině," upozornil na vážnost situace radní Zlínského kraje zodpovědný za dopravu Jaroslav Kučera.

Letošní policejní statistiky zaznamenaly do konce minulého týdne ve Zlínském kraji 2748 nehod. „Evidujeme 31 úmrtí a 187 těžce zraněných," upřesnila mluvčí krajské policie Jana Macalíková.

Policisté se na vzniku strategie bezpečnosti silničního provozu taktéž podíleli stejně jako Ředitelství silnic Zlínského kraje a Besip.

Snížit riziko nehodovosti se podle krajského koordinátora Besipu Zdeňka Patíka dá několika způsoby. „Od výuky dětí přes kvalitní autoškoly až po bezpečné silnice. Ty by měly být stavěny s ohledem na chodce a měly by mít zpomalovací ostrůvky," zmínil některé z možností Patík.

Besip dokument připomínkoval především z hlediska dopravní výchovy.

Cesty jsou kvalitní, chce to víc značek

Podle Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) jsou cesty v regionu dostatečně kvalitní, mělo by se ale zlepšit jejich doplňkové vybavení. „Chce to lepší dopravní značení či stavbu kruhových objezdů," říká ředitel ŘSZK Bronislav Malý.

Na konkrétní místa, kde by bylo potřeba zlepšit značení, si však nevzpomněl. Zmínil ale, že důraz na bezpečnost kladou například i stavby financované z evropských fondů. „Z těchto peněz jsme například vystavěli doplňková svodidla u silnic nebo speciální vodorovná značení, která je vidět i za mokra," zmínil Malý.

Radní Zlínského kraje kromě strategie bezpečnosti provozu schválili také deklaraci o spolupráci při její realizaci. Podpisem deklarace se hejtmanství spolu se všemi třinácti obcemi s rozšířenou působností na území kraje zavazují, že se budou snažit naplnit cíle této strategie.

JAKUB SCHMID