„Zákon stanoví, co se platí poškozeným. Náhrada škody bude kryta z pojistky, kterou dle zákona má Dopravní společnost Zlín – Otrokovice uzavřenu," zdůraznil Radek Ondruš.

„Chceme vyjádřit hlubokou lítost zaměstnanců DSZO nad neštěstím, které se stalo, spolu s vysloveným přáním, aby se všichni zranění bez následků uzdravili a ostatní co nejdříve zapomněli na tento nešťastný zážitek," tlumočil slova zaměstnanců podniku Ondruš.

Jak DSZO bude reagovat na událost?

DSZO se bude podílet na vyšetřování celé nehody orgány policie a Drážní inspekce tak, aby byla zjištěna její přímá příčina.

Bude vyplácet podnik zraněným cestujícím nějakou finanční náhradu? A případně za jakých podmínek?

DSZO je pro podobné nehody plně pojištěna. Finanční náhrady včetně podmínek výplaty jsou v plné dispozici pojišťovny, která zajistí výplatu pojistného plnění za podmínek stanovených zákonem.

Bude vyplácet náhradu i těm, kteří v trolejbuse cestovali a zůstali nezraněni?

Jak již bylo zmíněno, problematiku náhrad přebírá pojišťovna, která stanoví kdo a za jakých okolností má na náhrady nárok a v mezích daných zákonem je pak vyplatí.

Mohla být příčinou nehody třeba zdravotní indispozice 56letého řidiče? Vidíte to jako problém – nejsou lidi?

Řidič pracoval u DSZO od roku 1989, byl to spolehlivý pracovník, který neměl žádné problémy s dodržováním předpisů ani problémy zdravotní. Práci odváděl bezvadně k plné spokojenosti zaměstnavatele, který za ním v plném rozsahu stojí. V DSZO nevykonávají řidiči přesčasovou práci a vždy se dodržují stanovené přestávky na odpočinek včetně volných dní. Řidič měl detailní zdravotní prohlídku z května letošního roku. Zaměstnavatel neměl žádné signály o jeho nevyhovujícím zdravotním stavu ani jiných obtížích, které by bylo nutno řešit.

Řidič nebyl starobním důchodcem – zvyšující se věk pro odchod do důchodu není důvodem, pro který by bylo možno i po stránce etické správné lidi propouštět předčasně jen proto, že jsou staří. Pokud lékaři rozhodnou, že řidič může za volant – nelze jej jakkoliv omezovat či překládat.

Obecně není dostatek zkušených řidičů – je to důsledek mimo jiné i zrušení vojenské služby, která zabezpečovala dostatek mladých lidí s odpovídající praxí a příslušným řidičským průkazem. Ani obecný nedostatek řidičů však nezpůsobuje, že by v rámci DSZO museli řidiči jezdit přesčas nebo že by byly porušovány bezpečnostní předpisy. Pokud se prokáže, že příčinou havárie byl zdravotní stav řidiče, budeme hledat příčinu a DSZO vytvoří takové mechanismy, aby k riziku opakování podobné situace nedošlo. Co však nemůže DSZO změnit, je odchod řidičů MHD, jakožto rizikových kategorií, do předčasného důchodu. To, co je možné v případě vojenských a policejních řidičů, není možné v civilním sektoru.

Bude to DSZO nějak řešit? Jak?

Jak již bylo uvedeno, jakmile bude DSZO známa příčina nehody, bude vzniklou situaci řešit.