Vrcholné mezinárodní soutěže terénních automobilů a motocyklů, která společně s dubnovou středoevropskou rally v Rumunsku a Maďarsku nahradila zrušený legendární Dakar, se účastnily tři české posádky Off road centra Praha.

Členem jedné z nich byl i 24letý vsetínský jezdec Viktor Chytka, pro kterého to byla jednoznačně největší rally v dosavadní kariéře. „Byly to opravdu zkušenosti k nezaplacení. Musí se to zažít, bylo to něco skvělého. Moc jsem si to užíval,“ pochvaloval si v rozhovoru pro Deník Viktor Chytka.

Na všechny soutěžící skvěle zorganizované rally čekalo v polovině září v Portugalsku celkem pět etap v pěti dnech s celkovou délkou rychlostních zkoušek 1500 kilometrů. Na startu se objevily všechny velké tovární týmy, které jezdí soutěže dakarského typu, tedy Volkswagen, Mitsubishi a BMW. Viktor Chytka startoval společně s Lukášem Vacovským na soutěžním speciálu Toyota LC 80 v barvách pražského Offroad centra.

A na nováčky si vůbec nevedli špatně. V cíli jim patřilo skvělé 17. místo absolutně, mezi dieselovými vozy pak skončili osmí. „Výsledek určitě bereme všemi deseti. V tak silné konkurenci musíme být spokojeni. Hlavně to ale byla neocenitelná zkušenost a zatím jasný vrchol mojí kariéry,“ pochvaloval si portugalské dobrodružství Viktor Chytka.

Navigátor nebude, přednost má řízení

Vsetínský jezdec se na pyrenejském poloostrově oproti očekávání stal po dobu rally mnohem více navigátorem než pilotem. „Byli jsme domluveni s Lukášem, že se budeme střídat za volantem zhruba stejně. Nakonec to však dopadlo tak, že on odřídil čtyři etapy a já jen jednu, tu poslední. I tak to ale bylo obrovské dobrodružství,“ liboval si Chytka. Pikantní na tom je fakt, že Chytka ještě nikdy jako navigátor nejel žádný závod. I přesto takto obtížnou soutěž zvládl na sedadle spolujezdce na jedničku.

„Neměli jsme žádný větší problém. Všechny úseky i časovky jsme zvládali dobře, nezabloudili jsme. Až jsem se sám divil, že to klapalo tak dobře, když jsem byl navigátorem vůbec poprvé,“ smál se spokojeně Chytka. O nějakém přesunu na sedadlo spolujezdce však nechce ani slyšet. „Kdepak, nic takového nechystám. Nebylo to nejhorší. Kdybych nikdy před tím neřídil tak by se o tom dalo trošku uvažovat. Ale takhle to nepřipadá v úvahu, chci pokud možno řídit,“ pousmál se jezdec.

Skvělá stíhací jízda vynesla 17. místo

On sám se dostal k řízení až v poslední páté etapě. „Ve čtvrtém dnu se nám stala taková nepříjemnost. Když si Lukáš chtěl zkrátit jeden úsek, tak jsme zapadli do bažin a ztratili kolem šestnácti minut. Klesli jsme tak ze 17. místa až na dvacáté. Nebyla to ani tak jeho chyba. I tak jsme se ale dohodli, že poslední den budu řídit já,“ vysvětlil Chytka okolnosti změny u volantu Toyoty LC 80. K jeho smůle byla z celkových 68 kilometrů kvůli požáru v jednom z úseků na trati zkrácena na pouhých 32 kilometrů.

I tak ovšem vsetínský jezdec stihl všem ukázat, jak kvalitní je pilot. Na úzké trati, o které domácí jezdci hlásali, že se na ní vůbec nedá předjíždět, dokázal Chytka předjet hned čtyři vozy. Stáhnul osm minut a dostal posádku zpět na sedmnáctou příčku. „Byla to parádní jízda, moc jsem si to užíval, fakt super. V cíli jsme si cenili také osmého místa v dieselové kategorii, a to hlavně proto, že prvních pět pozic obsadily vozy silných továrních týmů,“ radoval se Viktor Chytka z úspěchu na Pax rally 2008.

Přestože byl u volantu Chytka jen jednu etapu, opět si „neodpustil“ svoji specialitu v posledních závodech. Stejně jako na nedávné vsetínské Internext rally totiž během jízdy dostal auto na dvě kola. „Ve Vsetíně to však bylo s mým tradičním vozem Mitsubishi Pajero a taky na relativně bezpečném místě. V Portugalsku to bylo kousek od celkem hluboké propasti a hlavně s jiným cizím vozem. Naštěstí se mi to podařilo zvládnout,“ vrátil se Chytka s úsměvem k horké chvilce v závodě.

Posádka jako jediná pomohla dámám

V Portugalsku se Chytka společně s Pacovským ukázali také jako velcí gentlemani. To když pomohli v nouzi jedné dámské posádce. Zajímavostí však je, že byli v pořadí až šestá posádka, která projela kolem, ale první, která pomohla. „Prostě jsme jeli kolem a viděli jsme u cesty vůz. Tak jsme zastavili a pomohli jim. Holky potřebovaly jen roztáhnout, byla to chvilka,“ popsal Chytka zajímavý moment rally.

Celkově byla posádka Vacovský – Chytka na 17. pozici druhou nejlepší českou posádkou. Nejlépe skončili Zapletal s Ouředníčkem na Mitsubishi Strakar na devátém místě absolutně, Janeček s Wolfem skončili na 27. příčce absolutně. O kvalitě rally nejlépe vypovídá pořadí na stupních vítězů, kde se seřadily opravdu velká jména motoristického sportu. Vyhrál Francouz Stefan Peterhansel, druhý dojel o pouhých šestnáct vteřin Španěl Carlos Sainz a třetí skončil další Francouz bývalý vynikající lyžař Luc Alphand.

Dalším velkým podnikem bude na začátku příštího roku rally s názvem Dakar 2009 v Argentině a Chile, která plnohodnotně nahradí zaniklý Dakar ježděný hlavně na africkém kontinentě. Na soutěži, která bude mít přibližně šest tisíc ostrých kilometrů, by se podle všeho mohl objevit i Viktor Chytka. O všem se definitivně rozhodne v horizontu několika týdnů.

foto ve fotobance „Viktor Chytka“ , případnou fotogalerii na web Valašského deníku prosím s názvem „Vsetínský jezdec Viktor Chytka jel rally dakarské série“