Otrokovický navigátor Tománek se společně s Prokopem chystá na start Finské rally

Oba společně absolvovali během uplynulého víkendu ostrý test v Estonsku, kde obsadili s vozem Ford Fiesta S2000 páté místo v absolutní klasifikaci.

Na startu Rally Estonia se sešla silná konkurence v čele s bývalým továrním jezdcem Fordu a Peugeotu Markko Märtinem, který se na domácí půdě představil za volantem Fordu Focus WRC. Pro moravskou posádku však mělo větší výpovědní hodnotu srovnání s dalším bývalým účastníkem mistrovství světa Tonim Gardemeisterem. Ten totiž v okolí hostitelského města Otepää řídil stejný vůz.

„Hlavním účelem bylo připravit se opět na šotolinu, na níž se uskuteční i Finská rally. Z tohoto pohledu se jednalo o skvělý trénink. Šlo nám hlavně o to, abychom si zase zvykli na vysoké rychlosti. Objevili jsme určité rezervy v rozpisu – v tak vysokých rychlostech bylo potřeba někde něco přidat a jinde zase ubrat,“ popsal hlavní poznatky z pobaltské soutěže Jan Tománek.

Rychlostní průměry estonských měřených úseků se pohybovaly mezi 106 a 126 km/h a Martin Prokop s Janem Tománkem na nich drželi až do páté rychlostní zkoušky čtvrté místo průběžného pořadí před pátým Tonim Gardemeisterem. Po šesté rychlostní zkoušce však inkasovali časovou penalizaci po pozdním příjezdu do časové kontroly kvůli opravě závady na elektrice jejich Fordu Fiesta S2000. „Kvůli opravě závady na elektrice jsme v sobotu přijeli do časové kontroly o osm minut později, takže jsme inkasovali osmdesátisekundovou penalizaci,“ vysvětlil otrokovický navigátor.

Nebýt penalizace mohla se moravská posádka utkat s Tonim Gardemeisterem o třetí místo, takto na ni zbyla až pátá příčka. „Skvělé pro nás bylo srovnání s Gardemeisterem, který jel opravdu naplno a nemohl se smířit s tím, že nás na rychlostních zkouškách neporážel. Proti domácím jezdcům se moc jet nedalo, protože oni používají speciální pneumatiky určené přímo na zdejší tratě, zatímco my jsme jeli univerzály, které se používají na mistrovství světa. Přesto jsme po všech stránkách spokojení,“ zopakoval Tománek.

Rozhodně to však neznamená, že by posádka Czech Ford National Teamu, která drží aktuálně v polovině seriálu mistrovství světa skvělou čtvrtou příčku v kategorii Super 2000 (S-WRC), v průběhu tohoto a nadcházejícího týdne zahálela. „V Estonsku jsme byli párkrát ve vysoké rychlosti mimo trať, což vyplývalo právě z již zmiňovaných nedostatků v rozpisu. Na to se musíme zaměřit. Ve Finsku číhá podél trati spousta stromů a skal. Tam bychom za podobné výlety draze zaplatili,“ tuší čtyřnásobný držitel Zlatého volantu pro nejlepšího spolujezdce.

Přesto je před finskou soutěží optimistou. „Myslím, že jsme na další závod mistrovství světa výborně připravení a že ve Finsku vše zúročíme. Tamní rally je každoročně úplně jiná než všechny ostatní soutěže v kalendáři, nicméně Estonsko by nám mělo pomoci, abychom byli opravdu dobře připraveni a soutěž si po všech stránkách užili,“ dodal Tománek.