Respektovaný navigátor Jan Tománek chce někdejšímu talentu automobilových soutěží pomoci k umístění v elitní desítce. „Je to reálné, ale musí se všechno sejít,“ uvědomuje si otrokovický rodák, který absolvuje nejslavnější motoristický závod světa už popáté. „Když jsem tam byl poprvé, zařekl jsem se, že už mě tam nikdo neuvidí,“ usmívá se Tománek. „Účast na Dakaru je ale pořád velká výzva. Nejdůležitější je překonat všechny nástrahy a dojet do cíle. Výsledek je až na druhém místě, i když se na něj jede,“ říká čtyřiapadesátiletý spolujezdec.

V jaké fázi přípravy se společně s pilotem Martinem Prokopem momentálně nacházíte?
My jsme teprve na konci listopadu naložili auto na loď. Do té doby jsme ustavičně makali na technice. Kromě našeho závodního „Shreka“ s námi jedou další tři kamiony a dvě obytná auta. Techniky je tedy celkem dost. Musíme všechno pečlivě nachystat.

Auto je tedy stoprocentně připravené?
Těsně před naloděním auta jsme absolvovali v Maďarsku závěrečný test. Auto by mělo být připravené.

Techniku máte naloženou, jak jste na tom vy?
Nyní přichází fáze přípravy samotného jezdce a spolujezdce. Máme poslední týdny na to, abychom se nabušili. Musíme do sebe dostat co nejvíce informací, abychom v závodě měli kde brát a co čerpat.

Zápas 31. kola hokejové extraligy mezi HC Dukla Jihlava vs. Aukro Berani Zlín
Berani vydolovali výhru v Jihlavě, ta je ale přestřílela

Po fyzické stránce se cítíte dobře?
Věřím, že jo, ale všechno ukáže až samotný závod. Dakar je většinou koncipovaný na dlouhé vzdálenosti a na výdrž. Je o velkých dávkách, takže denní koncept je takový, že těsně před Vánocemi pojedeme do Dubaje zajezdit si na písku, abychom si to oživili a rychle dostali do povědomí. Celý první týden Dakaru se pojede v peruánských dunách, takže musíme být na podmínky nachystaní.

Co vaše váha? Musíte se o svátcích nějak omezovat v jídle?
Každé deko navíc mě v autě štve. V terénu se to na mně bije zleva doprava. Každá věc navíc mě rozptyluje. Jinak s váhou problémy nemám, mám ji celý rok konstantní. Před Dakarem se ale snažím jít ještě níž.

Co je pro navigátora na Dakaru vůbec nejhorší?
Určitě je to náročnější než rallye WRC. Při Dakaru všech dvanáct dní jedeme neznámou krajinou, takže musím pečlivě navigovat a nesplést se. Při klasické rallye trať známe. Máme najité záludnosti a nic nás nepřekvapí.

Pilot Martin Prokop touží proniknout do elitní desítky. Věříte v podobný úspěch?
Je to reálný cíl, ale musí se nám podařit všechno, co nás tam bude čekat. Musíme zdárně překonat všechny překážky, co nám organizátoři připraví, a mít taky nezbytné štěstí.

Martin Matějíček
Matějíček: Vánoce? Víme, že s jídlem to nesmíme přehánět


Kdy odlétáte do Jižní Ameriky?
Už prvního ledna z Vídně.

Takže bujarý Silvestr nehrozí?
V minulých letech jsme odlétali dřív, letos je start o pár dnů posunutý, takže na Silvestra budeme doma. Silvestr ale bude bez oslav, takový klidný.

Co říkáte tomu, že na startu jubilejního čtyřicátého ročníku Rallye Dakar se má objevit až šestatřicet českých jezdců?
Podle mě je to logické vyústění toho, že Dakar má v České republice tradici a lidé mají rádi dobrodružství. Patříme k pěti nejpočetnějším národům na startu, což něco znamená.

V kategorii automobilů pojedou tři české posádky. Jaké mají šance?
Závod je dlouhý, opravdu se v něm může stát cokoliv. Nechci nikoho stavět do role outsidera. Znám hodně případů, kdy i jezdci útočili ze zadních pozic. Prostě jim vycházela karta a zaznamenali dobrý výsledek, i když se s nimi třeba tolik nepočítalo.

Letos vás čeká celkem čtrnáct etap, které naruší jediný volný den. Není to málo na odpočinek?
Stejně jako minulý rok bude volno v La Paz. Člověk se na něj v průběhu závodu těší, protože ví, že má polovinu za sebou. Na druhé straně volný den vás rozhodí. Vypadnete z tempa a už se vám zpátky do auta nechce. (úsměv)

Hana Matelová
Matelová se ocitla ve VIP společnosti. Bylo mi ctí, říká


Kolik toho třeba naspíte?
Se spánkem problémy nemám, ale pro jistotu si s sebou beru prášky na spaní, kdyby byly nějaké problémy. Třeba obrovské horko, velká vlhkost nebo něco nestandardního, třeba jako velké množství komárů. Většinou spím kolem šesti hodin.

Mluvíte o velkém vedru. Máte v kabině klimatizaci?
Máme. Bez ní se Dakar nedá jet. I když klimatizace moc nepomáhá, je to spíš taková psychologická pomoc. V tom rozpáleném autě jsme rádi, že občas aspoň foukne něco studeného. (úsměv)

Máte vůbec při závodě nějaké volno?
Minulý rok, kdy jsem Dakar absolvoval v kamionu s Alešem Lopraisem, jsme dojížděli do cíle jednotlivých etap později než třeba motorky nebo osobní auta. Teď budu mít víc času. Má práce ale po dojetí do cíle etapy zdaleka nekončí. V bivaku nám začíná další směna. Dostaneme roadbook a musíme se připravit na následující den, což jsou další tři hodiny práce.