„Všichni víme, kdo je šéfem rallye v Česku. Ale naším posláním je pohrozit mu co nejtvrději, jak dokážeme,“ směje se 37letý ruský bohatýr.
„Moc dobře víme, že to nebude snadné. V této sezoně nás čekají absolutně neznámé rallye, které jsou náročné a odlišné. Popravdě právě zkušenost je něco, co nám nyní chybí. První rok by mohl být rokem průzkumu. Rozhodně budeme chtít pozlobit největší favority,“ slibuje pilot, který již v prvním velkém závodě sezony ukázal, co umí.
Jasně totiž koncem března ovládl první podnik šampionátu starého kontinentu na Azorech. „
Máme velkou radost. Podařilo se nám dodržet připravený plán, strategii a taktiku. Tentokrát jsme použili odlišný duševní přístup. Jízda sice není nyní tolik napínavá, ale výsledek je dobrý,“ konstatoval Lukjaňuk, jehož s navigátorem Alexejem Arnautovem čeká příští týden klání v okolí Klatov.
Proč jste se rozhodl pro auto ze zlínské stáje? Měl jste více nabídek?
Je za tím příběh. Když jsem začal poprvé jezdit v roce 2014 s Fiestou R5 s panem Houštěm, od tohoto okamžiku se náš vztah utužoval. Mám tento tým rád a zvykli jsme si vzájemně na sebe. Náklady na provoz jsou rovněž na dostupné úrovni, což je pro nás důležité. Běžně dostáváme určité jiné nabídky, ale doposud jsme se spoluprací spokojeni, není důvod cokoliv měnit.
Pokud chcete vyhrát český šampionát, musíte vyzrát především na Jana Kopeckého. Jak se dá porazit tovární tým, který posledních 18 závodů v tuzemsku ovládl?
Honza je špičkový pilot s neuvěřitelnými zkušenostmi a počtem najetých kilometrů ve své kariéře. Proto nemáme mnoho silných stránek, kde se mu vyrovnat, ale přesto máme potenciál být rychlejší. Před námi je impozantní výzva, kde když každý pilně pracuje, má šanci. (úsměv)
Máte informace o prvním závodu na Valašce, kterou vyhrál Kopecký?
Moc ne, Jan vyhrál všechny rychlostní zkoušky a dojel do cíle s velkým náskokem…
Kromě Valašky ještě kvůli kolizi se seriálem ME vynecháte závod v Hustopečích. Nebude to v plánu ovládnout MČR velký problém?
Uvidíme. Samozřejmě přijít a vyhrát jedno z nejsilnějších národních mistrovství v jednom roce pravděpodobně nebude až tolik reálné. V systému, kdy se počítají nejlepší výsledky čtyř ze šesti akcí, nás každá chyba může odsunout od našeho snu hodně daleko. Bylo by lepší jet všech šest podniků, ale prioritu má program ERC.
Pomýšlíte tedy na titul evropského šampiona. Kdo zde bude váš největší konkurent?
To budeme vědět o něco později, ale obvykle jsem to sám já a má rychlost! (smích) Někdy ji totiž nedokážeme přeměnit na body. Jsem ale letos odhodlán na tom zapracovat, více se koncentrovat a vylepšit své statistiky.
Kolik času vůbec trávíte v Česku?
Vše záleží na zkouškách a programu rallye. Obvykle to je jeden týden v měsíci.
Vrcholem české sezony je Barum Rally. V čem je výjimečná?
Je to nejtěžší závod v Česku, mimořádně napínavý, rizikový. Kvůli tomu, jak se zde rychle jezdí na úzkých tratích. Má čistou duši! Už při mé premiéře v roce 2016 jsem zde byl rychlý, vyhrál několik rychlostních zkoušek, ale nezvládl závěr. Barumka je pro mě jedna z nejoblíbenějších závodů! Na startu sezony se ale těším, jak prozkoumáme i další dějiště rallye v Česku.
Při čem si nejlépe odpočinete od rallye?
Trénování jiných pilotů rallye. Hodně mě nabíjí i sledování světového šampionátu a vozů WRC. Ve volném čase hraji na kytaru, jezdím na kole, ale i na motocyklu.
Autoři: MARTIN BŘENEK, MAREK TOMAN