I když mu pořadatelé prestižního automobilového závodu pořídili nový jen jeho dřevěný „kabát“ – skříňku, která je součástí trofeje.
„Musím přiznat, že jsme za posledních pětatřicet let měli k dispozici už i kopii poháru,“ pousmál se ředitel Barumky Miloslav Regner.
Jak je to možné? Za vše může vítěz zlínského závodu z roku 1981 Ital Antonio Zanussi, který nepřijel rok nato obhajovat prvenství a pořadatelé měli obavy, zda se putovní pohár Barumky včas dostane do Zlína.
„Rozhodli jsme se jednat a zajet pro něj do Itálie. Ale v tehdejší komunistické době nebylo snadné na poslední chvíli vyrazit do zahraničí, byly potřebné výjezdní doložky,“ popsal časově složitou situaci před 35 lety Regner.
Proto se pro jistotu organizátoři rozhodli nechat vyrobit kopii poháru, téměř nerozeznatelnou od originálu.
„Stále je to velká broušená váza stejného tvaru a velikosti jako její předchůdce. Liší se jen v malých detailech,“ popsal Miloslav Regner.
Naštěstí pro organizátory narychlo vyrobenou kopii do letošního roku nikdy nebylo potřeba vytáhnout na světlo světa a po celý čas na ni padal prach v sekretariátu závodu.
„Od té doby se nikdy nestalo, že by do startu rallye nebyl zpátky ve Zlíně. Pohlídali jsme si, aby tady byl vždy včas a mohli jsme jej nachystat,“ uvedl spokojeně ředitel závodu.
Vše ale nakonec loni změnil Jan Kopecký. Protože vyhrál Barumku popáté ve své historii, podle pravidel získal trofej do trvalého vlastnictví. A organizátoři tak před letošním 47. ročníkem museli řešit, co „fousatou“ trofej nahradí.
„Původně jsme chtěli koupit nový křišťálový pohár, ale já si vzpomněl, že nám na skříni leží více než čtvrt století stará kopie. Rychle jsme tak vyřešili problém a ušetřili nemalé peníze,“ směje se šéf největšího automobilového závodu v tuzemsku, který tak nechal u místních řezbářů udělat jen dřevěnou skříňku s velkým štítkem se jmény předchozích vítězů.
„Na ni pak budou přidávány štítky s dalšími jmény vítězů. Kdo a kdy pak z jezdců získá tuto druhou trofej do vlastnictví, si nedovolím odhadnout. Ale já se toho už asi nedožiju,“ dodal ředitel Barum Rally Miloslav Regner.