Zajímavé a kvalitní startovní pole přinese i přes všechna epidemiologická opatření víkendový úvodní podnik MČR v rallye – 39. ročník Valašské rally Valmez 2021.
V závěru tohoto týdne se na Valašsko totiž sjede více jak 70 posádek, mezi kterými nebude chybět kompletní česká automobilová špička v čele se staronovým úřadujícím šampionem Václavem Pechem či Janem Kopeckým.
„S kvantitou i kvalitou jsme velmi spokojení. Víkendová klání slibují zajímavou a dramatickou podívanou od začátku do konce,“ potvrzuje předseda organizačního výboru Valašské rally Jaromír Tomaštík.
K největším osobnostem víkendového klání však bude patřit 23letý ruský talentovaný pilot Nikolaj Gryazin.
„Rozhodně bude tvrdit muziku. Naše klání totiž bere jako test před dubnovým závodem seriálu mistrovství světa v Chorvatsku. Celkově máme velký počet pilotů, kteří se budou měřit v rámci evropské centrální zóny,“ upřesnil Tomaštík.
Ruskému bohatýrovi jistě nedají nic zadarmo ani dlouhodobě nejrychlejší dva čeští piloti, kteří se vloni tahali o pozici šampiona.
„Rychlí ale budou i další, zejména regionální závodníci. Kromě Štajfa se Semerádem, kteří podle všeho neměli ještě připravenou techniku, dorazí opravdu ti nejlepší tuzemští piloti,“ zopakoval.
Jeho radost je o to větší, že na tom nic nezměnilo ani nedávné nečekané vyjádření škodovky, která doporučovala svým dealerským posádkám zvážení účasti na Valašsku.
„Docela nás to překvapilo. Dlouhodobě totiž pracujeme v jasně daném režimu, epidemiologicky přísně daných pravidlech a vše jsme důsledně připravovali ve spolupráci s Národní sportovní agenturou potažmo ministerstvem zdravotnictví. I proto jsme dostali výjimku pro uspořádání akce,“ zdůraznil předseda Valašky, který začal věřit v úspěšné uspořádání akce až začátkem března.
„Přesněji osmého večer, kdy nám v datové schránce přistála výjimka. Každopádně kvůli všem opatřením nás příprava letošního podniku stála o polovinu více úsilí než normálně,“ potvrdil.
Po pátečním odpoledním shakedownu čeká na jezdce během víkendu celkem 445 km dlouhý závod, během kterého absolvují hned 10 rychlostních zkoušek na pěti úsecích o celkové délce 141 km.
Delší sobotní etapa je provázána s dvěma téměř dvacetikilometrovými testy Hukvaldy a Lešná. V neděli se bude pokračovat polokruhovou Juřinkou, památným úsekem Poličná – Jarcová a populární Bystřičkou.
Zázemí budou mít posádky na kopřivnickém polygonu, přičemž první závodník se vstříc nástrahám se vydá v sobotu po 9. hodině, abychom jméno vítěze mohli znát v neděli před 15. hodinou.
„Největším favoritem je Gryazin, ale Kopecký s Pechem mu určitě nedají nic zadarmo,“ očekává Tomaštík.
A co bylo na organizaci závodu nejnáročnější?
„Jednoznačně logistika, přesněji zajištění testování všech. A tím nemám na mysli jen jezdce, ale i licencované činovníky a všechny okolo,“ zdůraznil Tomaštík, který se s kolegy musel vejít do rozpočtu, se kterým pracoval i naposledy v létě.
„Jen došlo k přesunu jednotlivých kapitol. Museli jsme minimalizovat propagační tiskové náklady a mnoho dalších. Poslední zkušenosti z léta jsme přetavili ve prospěch závodu,“ usmívá se ředitel.
Nejzásadnější změnou pro fanoušky, kterým je letos přístup do dění závodu striktně zakázán, je zajištění sledování on-line.
„Nejskalnější fanoušci pochopili dobu a po řádném proškolení se ve velké části stanou pořadateli. Pro všechny ostatní mám skvělou zprávu, kdy po dohodě s Autoklubem ČR se nám podařila vyřešit autorská práva a můžeme naši rallye streamovat,“ je hrdý šéf organizačního výboru.
Za cíl si přitom dali zajistit minimálně dvě streamovací místa z každé rychlostní zkoušky.
„Tajně ale pracujeme hned na čtyřech místech. Protože ale s tím nemáme žádné zkušenosti, cíl je skromnější. Na celou realizaci jsme měli dva týdny. Ač se mi to neříká lehce, prosím všechny fandy, aby zůstali doma, nechodili k trati a závod si užili u monitorů a počítačů,“ dodal Jaromír Tomaštík.
Top 10 startovní listiny
1 Kopecký - Hloušek (Škoda Fabia Rally2 Evo)
2 Gryazin - Aleksandrov (Rus., Volkswagen Polo Gti R5)
3 Pech - Uhel (Ford Focus WRC)
4 Černý - Černohorský (Škoda Fabia Rally2 Evo)
5 Mareš – Bucha (Škoda Fabia Rally2 Evo)
6 Jakeš - Machů (Škoda Fabia R5)
7 Cais - Žáková (Ford Fiesta R5 MkII)
8 Vlček - Jugasová (Hyundai i20 R5)
9 Odložilík - Tureček (Škoda Fabia Rally2 Evo)
10 Kotarba L. - Kotarba T. (Pl., Citroën C3 R5)