„Pro nás to bylo v podstatě likvidační. Sportovní komisaři měli několik možností, jak nás potrestat. Nemuseli dělat nic, mohli nám dát finanční pokutu, penalizovat nás nebo vyloučit. Oni si vybrali třetí možnost, která se však za daných podmínek rovnala té poslední. Pětiminutovou ztrátu nebylo při kvalitě soupeřů možné dohnat. Proto jsme odstoupili,“ vysvětlil pilot, jenž tak po prvním dnu okupoval až 36. příčku. To ale nevěděl.

Mít tuto informaci už na konci páteční etapy či v sobotu ráno, rozhodl by se k odstoupení ze závodu okamžitě. Takto žil v domnění, že se nachází mnohem výš. „Bohužel jsme se to dozvěděli až v polovině druhé etapy. Do té doby jsme riskovali, snažili jsme se dohnat ztrátu z prvního dne a vrátit se zpět do boje o čelní příčky. Nevím, jestli by sportovní komisaři k takovému kroku vůbec sáhli, kdyby se nám něco stalo nebo kdybychom závod nedokončili,“ přemítal Valoušek.

Ten se přitom vůbec nepřel o to, že chybu udělal. Spíš jej zarazila výše trestu a způsob jeho uložení. „Urazili jsme kolo a do servisu jsme dorazili v podstatě na třech a půl kolech. To ale není porušení řádů. Je přece logické, že každý dělá vše pro to, aby mohl v soutěži pokračovat. Kdybychom ale penalizaci obdrželi ihned, anebo na začátku druhého dne, akceptovali bychom to,“ pokračuje úřadující mistr republiky.

Určitou roli při konečném verdiktu tak podle něj sehrály i zákulisní tahy. „Vidím v tom vyšší zájem. Před závodem jsem byl na druhém místě absolutní klasifikace. Na to teď mohu zapomenout. Po tragické nehodě na Šumavě totiž tato soutěž nebyla započítána, takže ve všech dalších závodech nám velela povinnost bodovat. Tím, že jsme teď ale vyšli naprázdno, jsme zároveň vypadli z boje o titul,“ poukázal Valoušek na širší rozměr celé události.

Otrokovický soutěžák je přitom v rallyovém prostředí znám jako férový člověk a bojovník za čistotu tohoto sportu. I z tohoto důvodu je likvidační rozhodnutí sportovních komisařů přinejmenším zarážející. A dvakrát se to nezamlouvá ani samotným příznivcům, kteří populárního Valdu považují za jednu z největších ikon motosportu u nás.

„Nikdy jsme nejednal v rozporu se sportovními řády, vždy jsem jednal korektně a rallyový sport jsem propagoval výhradně v pozitivním slova smyslu. Přesto nemohu říct, že bych byl naštvaný, spíš jenom smutný. A i když už je tato sezona asi ztracená, kvůli fanouškům budu bojovat dál o co nejlepší výsledek,“ slíbil 31letý pilot.