Právě probíhající Barum rallye, která je známa rovněž pod oficiálním názvem Barum Czech Rally Zlín, si pro posádky nachystala extrémní podmínky. Nemohou za ně organizátoři, ale počasí.

Teplota vzduchu: třicet stupňů. Skoro jasno, skoro bezvětří.

Fanoušci se mohou schovat leckde do stínu, ale piloti a jejich parťáci jsou zavřeni v autech. Žádná klimatizace, žádná otevřená okénka. Jediné ochlazení? Cirkulace vzduchu. U lepších vozů ji zajišťuje systém zabudovaný ve střeše.

Rakušan Simon Wagner ovládl úvodní páteční městskou rychlostní zkoušku 52. ročníku Barum Czech Rally Zlín, která se jako tradičně jela v centru Zlína.
Městskou rychlostní zkoušku Barumky ovládl Wagner, Kopecký těsně druhý

Teplo dělá i výfukové potrubí

"V takovém počasí může být uvnitř až k osmdesáti stupňům," upozorňuje Pavel Valoušek junior, český šampion v rallye z roku 2010. 

Auto se pochopitelně neohřeje jen zvenku, motor dělá svoje. Problematice se dlouhodobě věnují i profesionální týmy, jejichž inženýři zjistili, že interiér nejvíce zahřívá výfukové potrubí. 

Barum rallye 2023, sobota, servis a Dominik StříteskýBarum rallye 2023, sobota, servis a Dominik StříteskýZdroj: Deník/Martin Jůzek

Spalující vedro komplikuje málo trénovaným pilotům situaci. Hůře se koncentrují na trať, rychlejí se unaví. Spousta jezdců nosí chladící vesty. Ani to však mnohdy nestačí. Pot, všude teče pot.

"V takovém dni vypiju možná až deset litrů vody," prozradil Chris Ingram, britský pilot, který nakonec odstoupil kvůli technickým problémům.

Středomoří je ještě horší

Pitný režim je různý. Valoušek by viděl strop mnohem níže. "Já během testů vypil pět litrů," konstatoval Jan Kopecký, donedávna tovární jezdec týmu Škoda Motorsport, který se na Barum rallye drží ve hře o další prvenství.

Maličkost na závěr: ve Zlíně se mají profíci vlastně ještě dobře.

Jsou rallye, při nichž dochází k opravdovým extrémům, které by si posádky nejraději odpustily. Třeba loni se teploty na Sardinii při mistrovství světa v rallye šplhaly ke čtyřiceti stupňům.