Již v pátek 26. března v 17 hodin sjede z rampy na náměstí ve Valašském Meziříčí první vůz do Sheron Valašské rally – prvního podniku sedmidílného seriálu Mediasport Mezinárodní mistrovství České republiky v rally 2010.

Valašská rally bude rozdělena do dvou etap. První odstartuje v pátek 26. března v 17 hodin z náměstí ve Valašském Meziříčí. Sotobní program začne v 9 hodin a posádky čeká mnohem náročnějších a delších šest rychlostních zkoušek. Celkem bude mít Valašská rally dvanáct erzet o celkové délce 173 kilometrů.

Pravděpodobně největším diváckým lákadlem bude kromě startu úřadujícího evropského vicemistra Michala Solowowa (Peugeot 207 S2000) z Polska souboj dvou velkých rivalů z posledních sezon – luhačovického pilota Romana Kresty (Peugeot 207 S2000) s pětinásobným českým mistrem plzeňským závodníkem Václavem Pechem (Mitsubishi Lancer EVO IX). Zdatně by jim měl sekundovat i otrokovický jezdec Pavel Valoušek s tovární Škodou Fabia S2000, kterého mnozí pasují do role černého koně. Vozů kategorie Super 2000 pojede celkem sedm.

Jako úplně první sjede ze startovní rampy na náměstí ve Valašském Meziříčí s číslem 1 na kapotě svého Peugeotu 207 S2000 Michal Solowow. A hned za ním čeští vlci, kteří se porvou o triumf. S dvojkou vyrazí na trať Pech, s trojkou Kresta. Pro něj to bude útok již na páté vítězství na legendární Valašce. „V letošní sezoně je naší jednoznačnou prioritou velké mistrovství. Budeme se snažit obhájit loňský titul, začátek tedy bude velmi důležitý. Přes zimní přestávku se nám podařilo získat pro letošní sezonu podporu Peugeot Sport, díky níž budeme moci využít nejnovějších technických poznatků a nastavení vozu,“ hlásí před startem soutěže obhájce loňského prvenství Roman Kresta.

Těsně za ním vyrazí do erzet Valoušek, jenž v letošní sezoně představí zásadní změnu. Vyměnil totiž vůz Mitsubishi Lancer EVO IX za novou Škodu Fabia S2000 včetně továrního zázemí. I proto jej mnozí pasují na možného vítěze. „Konkurence je tentokrát obrovská a velmi vyrovnaná. Bude to velmi náročné. Rychlostní zkouška v délce šestadvaceti kilometrů přes Santov se pojede na závěr soutěže dvakrát po sobě,“ upozorňuje Pavel Valoušek. Právě poslední dvě zkoušky budou zcela jistě zlatým hřebem Valašské rally. Vítěz projede cílovou rampou na náměstí ve Valašském Meziříčí zítra těsně po 17. hodině.

Časový harmonogram Valašské rally

Pátek 26. března: Start (v 17.00 hodin na náměstí ve Val. Meziříčí), 1. RZ Špičky (Hluzov – Hustopeče n. B.): čas průjezdu prvního jezdce 17.30 hodin, 2. RZ Troják (Rajnochovice – Hošťálková) 18.08, 3. RZ Bystřička (Bystřička – Vidče) 18.48, 4. RZ Špičky 20:35, 5. RZ Troják 21.13, 6. RZ Bystřička 21.53.
Sobota 27. března: 7. RZ Puntík (Nový Jičín – Závišice) 9.40, 8. RZ Odry (Veselí – Dobešov) 10.29, 9. RZ Puntík 11.42, 10. RZ Odry 12.31, 11. a 12. RZ Santov (Vesník – Velká Lhota) 14.49 a 16.13. Cíl rally 17.18 na náměstí ve Val. Meziříčí.

KOHO SLEDOVAT?

Největší favorité Valašské rally a jejich startovní čísla:

  • 1 – Solowow, Baran (Peugeot 207 S2000)
  • 2 – Pech, Uhel (Mitsubishi Lancer EVO IX)
  • 3 – Kresta, Gross (Peugeot 207 S2000)
  • 4 – Valoušek, Hrůza (Škoda Fabia S2000)
  • 5 – Tarabus, Trunkát (Ford Fiesta S2000)
  • 6 – Štajf, Dolečková (Subaru Impreza WRX STI)
  • 7 – Peták, Benešová (Peugeot 207 S2000)
  • 8 – Tlusťák, Škaloud (Škoda Fabia S2000)
  • 9 – Arazim, Gál (Mitsubishi Lancer EVO IX)
  • 10 – Běhálek, Černohorský (Subaru Impreza WRX STI)
  • 11 – Orsák, Vajík (Mitsubishi Lancer EVO IX)

Michalík si chce domácí Valašku užít. Letos se vrátí i k motocyklu

Na novou soutěžní sezonu se připravuje i Roman Michalík. Samozřejně ani on nebude chybět na Valašské rally, která startuje již dnes odpoledne od 17 hodin ve Valašském Meziříčí. Postřehy 35letého Romana Michalíka, kterému málokdo řekne jinak než „Palič“ z loňské sezony i jeho plány pro letošní rok přinášíme v následujících řádcích.

Pojďme se ještě jednou ohlédnout za loňskou sezonou. Jaká byla z tvého pohledu?

Byl to pro nás hodně utrápený rok. Prakticky po celou loňskou sezonu jsme bojovali s technickými potížemi u Mitsubishi Lancer EVO IX. Veškeré naše výpadky pramenily z technických problémů. Je ale nutné podotknout, že se vždy jednalo o chyby takzvaných levnějších dílů, to znamená do tisícikoruny. Prostě takové, se kterými se nepočítá, že právě tato věc na autě odejde.

Na některých soutěžích byl náznak dobrého výsledku. O to více pak asi mrzela odstoupení…

Zklamaní určitě jsme. Člověk se rally plně věnuje celý rok, stojí to spoustu peněz a výsledek prakticky žádný. Ale pokud auto jelo, třeba v Jeseníkách, tak to bylo super. Hodně lidí mi tehdy v cíli přišlo podat ruku a potěšily mě i gratulace od lepších jezdců.

Vzpomněl jste AZ Pneu Rally Jeseníky. Tady jste vyrovnal svůj nejlepší výsledek ve sprintrally, kdy jsi na Wurthce v roce 2008 vyjel páté místo v absolutním pořadí. Jaké tedy byly loňské Jeseníky?

Rallysprint v Jeseníkách se nám velmi líbil. Bylo to dáno hlavně tím, že se prakticky pořád jelo z kopce. Handicap vůči silnějším vozům již nebyl tak znatelný. Tady už pak záleželo, kdo, jak a kde brzdí. Tento závod nám vyšel na jedničku.

Na dveře nám klepe nová sezona a hlavně blížící se start Valašské rally. Jaké jsou tedy plány pro letošní rok?

Prakticky dva měsíce věnujeme plnou přípravu soutěžnímu vozu Mitsubishi. Veškeré přípravy směřují ke startu Valašky ve Valašském Meziříčí. Je to pro nás domácí soutěž, a tedy velmi prestižní věc. Posádka zůstane beze změn, a proto na místě spolujezdce bude opět Radim Orava. První závod je jistý. Pokud nám to dovolí finanční prostředky, tak bychom se rádi zúčastňovali rallysprintových závodů. Ten první v Třebíči ovšem určitě vynecháme. Cíle do sezony si neklademe žádné, zkrátka si chceme závody užít a bavit se jimi.

Na letošek ovšem plánujete i návrat za řídítka endurového motocyklu…

Ano, je to tak.Určitě bych se měl ukázat na českém mistrovství v enduru. Zřejmě nestihnu první závod, neboť ten startuje týden po Valašské rally, což je pro mě nereálné, ale ostatní soutěže už pojedu.

Není tak trochu zavazující při vašich veleúspěších v enduru vracet se zpět? Asi se budou od vás očekávat opět výsledky v popředí. (Jenom pro připomenutí -Roman Michalík získal mistrovský titul 2× v Česku a jednou v Itálii, je trojnásobným mistrem Evropy, mistrem světa ve třídě do 125 ccm. Byl členem vítězného klubového družstva na Šestidenní na Novém Zélandu. Na svém kontě má spoustu dalších velkých úspěchů, mimo jiné i domácí mistrovský titul v minikárách, který vybojoval v roce 1985.)

Za řídítka se vracím do kolotoče závodů po dvou letech. Samozřejmě, že za tu dobu přišla do endura spousta mladých kluků. Chci si vyzkoušet, jak na tom mezi mladými vlky jsem. Ani tady si nekladu žádný cíl. Pojedu a uvidím, jak na tom budu.

MIROSLAV VEBR