Nová Eliška Junková možná vyrůstá v Zádveřicích na Zlínsku. Motokárový titul slovensko-moravského šampionátu a současně vicemistryní ČR ve třídě Baby do 60 ccm se stala talentovaná devítiletá Klára Tlusťáková.

„Z úspěchů mám velkou radost. Mým vzorem je taťka, fandím ale i Janu Kopeckému,“ přiznala žákyně 4. třídy ZŠ v Zádveřicích, která za poslední úspěchy byla i odměněná.

„Dostala jsem nového psa, Labradora. Protože miluji zvířata, ráda bych jednou byla veterinářkou,“ přiznala.

Její výkonnost v konkurenci další dvacítky kluků rostla závod od závodu.

„Nakonec v tuzemském šampionátu nestačila jen na o dva roky staršího Kameníka,“ poznamenal spokojeně otec Antonín Tlusťák, rallyový závodník, který i kvůli své nejmladší dceři utlumil svou kariéru a závodí více méně jen pro radost.

U Tlusťáků podle všeho jablko nepadlo daleko od stromu. Ovšem tak jednoduché to nebylo.

„Až třetí nejmladší dcera Klárka se nastartované motokáry nelekla. Naopak už ve čtyřech letech usedla za volant a stále ji to moc baví,“ neskrývá radost rovněž v dětských letech úspěšný motokárový závodník.

Poslední úspěchy ovšem nejsou zadarmo. A to nejen finančně, ale i časově. Protože kvalitní motokárové dráhy v našem kraji nejsou, hlavní tréninkové stanoviště mají v Třinci, kde sídlí i jejich tým vedený zkušeným trenérem Radkem Feberem. Vyráží však za trénováním i do Vysokého Mýta či Rakouska.

„Klárka trénuje až pětkrát týdně, proto jsme rádi, že i díky výborným studijním výsledkům nám ve škole vyšli vstříc a je občas v závěru týdne uvolňována z výuky. Učíme se tak pak po tréninku,“ upřesnil otec.

Neposlední kapitolou jsou finance. Jako každý motorsport jich spolkne hromadu.

„Vybavení a samotná jízda jde jako v rallye do deseti tisíců korun, celá sezona spolkne miliony. Naštěstí se daří přesvědčit mé reklamní partnery v podpoře dcery. Má první sezona byla levnější než Klárky v motokárách,“ přiznává otec, který tak ve svém karavanu vozí vedle závodní motokáry prakticky další dvě v náhradních dílech.

V zimní čase navíc často jezdí do Mekky motokárového sportu – do Itálie.

„To je jiný svět. Klárka kromě špičkových tréninkových podmínek absolvuje prestižní závody. Běžně v její kategorii startuje okolo sto dvaceti závodníků včetně zástupců továrního týmu. Zde získané zkušenosti by nenabyla za celou sezonu u nás,“ je přesvědčen Tlusťák.

A je v budoucnu reálný přestup talentované dívenky do továrního týmu?

„V dnešní době je vše o financích a v tomto případě by byly potřeba desítky milionů. Pracujeme v podmínkách, jaké máme. Pokud se bude dařit, v příštím roce bychom chtěli zaútočit na český titul a již se seznamovat s vyšší kategorií,“ prozradil Tlusťák, jenž osobně v příštím roce plánuje jen čtyři pět rallyeových závodů včetně jubilejní Barumky.

„Tu si asi nikdo nenechá ujít,“ dodal.