Letos s vozem Škoda Fabia S2000 díky skvělému finiši našel v absolutní klasifikaci jediného přemožitele, čímž navázal na loňské prvenství v kategorii dvoukolek. Konečné slovo ale budou mít partneři zádveřického pilota, kteří pro něj sestavují rozpočet na příští sezonu.

Rozhodnutí je na sponzorech

„Záleží na sponzorech, čemu dají přednost a zda budou nadále s námi spolupracovat. Osobně bych preferoval opět starty v mistrovství Evropy. Technika zůstane stejná, to znamená osvědčený vůz Škoda Fabia Super 2000,“ potvrdil Antonín Tlusťák, který uplynulý rok označil za dosud nejvydařenější ve své soutěžácké kariéře.

„Sezona dopadla z našeho pohledu nejlépe, jak mohla. Konečný výsledek je nejlepší, jakého jsem kdy dosáhl. Loni jsme dokázali v boji o evropský titul ve dvoukolkách zrychlit a letos se nám ve druhé polovině sezony také zadařilo. V závěru tohoto ročníku jsem si připadal jako za starých časů. S navigátorem Honzou Škaloudem jsme měli z jízdy skvělý pocit,“ vyznal se zádveřický pilot.

Začátek sezony přitom podobnému úspěchu příliš nenasvědčoval. Tlusťák z úvodních šesti závodů absolvoval pouze polovinu, belgickou Ypres Rally navíc nedokončil. A protože v celkovém hodnocení šampionátu se žádné výsledky neškrtají, ale započítávají se všechny získané body, nacházel se až za desítkou nejlepších. „V tu chvíli jsem skutečně o žádném velkém úspěchu neuvažoval a spíš jsem přemýšlel, jak sestavit kalendář pro zbytek roku s tím, že bychom nějaké finance pošetřili na další sezonu,“ přiznal 28letý jezdec.

Zlom paradoxně přišel na jedné z nejtěžších soutěží celého seriálu – na domácí Barumce. Navíc zde Tlusťák nestartoval se škodovkou, kterou zapůjčil Romanu Krestovi, nýbrž v jeho voze Peugeot 207 S2000. Český reprezentant však dokonale využil znalosti místní tratě a mezi jezdci bodujícími do mistrovství Evropy skončil druhý, celkově dvanáctý. „Poté jsme přehodnotili naše ambice, přidali jsme oproti původním plánům závod ve Španělsku a zkusili jsme ještě sezonu zachránit,“ pokračuje Tlusťák.

Po Barumce přišel finiš

Také na Pyrenejském poloostrově ještě sedlal Krestův peugeot, neboť jeho škodovka utržila v rukou loňského mistra republiky na Barumce četné šrámy. Přesto opět dokázal dokončit soutěž v okolí Ovidea na stříbrné pozici mezi jezdci bodujícími do evropského šampionátu, čímž se v celkové klasifikaci posunul jen těsně pod stupně vítězů. „I přes počáteční problémy s brzdami jsme zajeli fantasticky a rozhodli jsme se absolvovat i šotolinovou soutěž v Řecku, přestože v první polovině sezony jsme šotolinu v Polsku vypustili, protože jsme na ni neměli nastavené auto,“ dodává rodák ze Zádveřic.

Ella Rally se však oproti všem očekáváním moravské posádce v zapůjčeném speciálu podařila opět na výbornou. Třetí příčka absolutně a druhá mezi „Evropany“ posunula Tlusťáka na medailové pozice. Závěr sezony tvořily dva asfaltové podniky ve Francii a Švýcarsku, kde se s konečnou platností rozhodovalo o celkovém pořadí. Adeptů na medaile bylo stále hodně a nikdo neměl dopředu nic jistého. Snad jen s výjimkou vedoucího Itala Rossettiho, jehož náskok v čele byl téměř nedostižný.

„Francii jsem znal velmi dobře. Rozjížděli jsme se z volnějšího tempa, ale další dny se nám jelo výborně. V poslední etapě jsme zajížděli skvělé časy a po Antibes jsme se posunuli na celkově druhé místo v Evropě,“ připomněl jezdec Czech National Teamu. Závěr sezony se odehrál ve Švýcarsku na horských cestách a silničkách v okolí Martigny.

Finále na zrádném sněhu

„Startoval jsem zde poprvé a byla to jedna z nejnáročnějších rallye, které jsem absolvoval. Oproti místním mazákům jsem prostředí neznal. Proto jsem jel spíš na jistotu a do desítky jsem se posunul teprve v závěru, což pro nás v konečném účtování znamenalo třetí místo v Evropě, druhou pozici v rámci celého šampionátu a veleúspěšný závěr fantastické sezony,“ shrnul své pocity Tlusťák.

O něco méně už se mu sice dařilo v Mezinárodním mistrovství České republiky v rallye, v němž obsadil osmé místo, nicméně i tento výsledek patří v jeho kariéře k těm lepším. „Prioritou byla Evropa. A protože některé závody domácího mistráku předcházely evropským startům, museli jsme jet trochu s rozmyslem, abychom auto nepoškodili. Z tohoto pohledu tedy hodnotíme i český mistrák jako úspěšný,“ doplnil zádveřický pilot.

Ve výčtu jeho letošních startů ještě chybí dva sprintové závody v Pačejově a ve Vsetíně a dvě exhibice v závěru roku. Tu první absolvoval Tlusťák minulý týden v Praze, druhá je na programu tento víkend ve Slušovicích. Tím bude sezona novopečeného vicemistra Evropy definitivně uzavřena.