„Nelíbí se mi, jak Autoklub České republiky (AČR) a asociace jezdců rallye téměř vůbec nebrání rallye, ale spíše hájí vlastní zájmy. Obrana v médiích byla špatná, bude dlouho trvat, než se náhled na náš sport opět spraví," neskrývá rozčarování Tlusťák, jemuž se nelíbí ani poslední kroky Svazu rallye AČR, které by po nedávné tragédii v Lopeníku měly zvýšit bezpečnost okolo tratě.

„Samozřejmě že mě toto neštěstí mrzí stejně jako ostatní. Ale je třeba pojmenovat všechny věci pravými jmény. Bohužel při závodu selhal lidský faktor. Pokud se závodí, patří k tomu i chyby jezdce. Přestože pořadatelé udělali pro bezpečnost maximum, tragédii odstartovala chyba jednotlivce z jejich řad. Teď se všichni dohadují, co se musí udělat. Ale moc se toho zase změnit nedá," je přesvědčen 30letý automobilový závodník, jemuž se nelíbí řada omezení pro nový soutěžní ročník závodů rallye.

„Předně by měl divák stojící v zakázaném prostoru nést zodpovědnost za sebe. Závodění mezi retardéry není opravdu to pravé ořechové a hlavně moc věcí neřeší, stejně tak je složité vytipovat kritická místa. Vedení svazů by se spíše mělo zaměřit na jednání s ministerstvem a pokusit se pustit závody do chráněných území. Rallye mu určitě neuškodí, vždyť emise závodniček jsou mnohem nižší, než mají současné vozy, které se pohybují po komunikacích," upozornil.

Z výše uvedených důvodů tak Tlusťák v Česku absolvuje pouze pár soutěží.

„Určitě Barumku, která je součástí evropského šampionátu. Mimo to asi ještě pojedu jednodenní závody v podobě srdečního Rallysprintu Kopná a Vsetína," připustil pilot, jenž uplynulou sezonu nepovažuje za zdařilou. Rozhodně čekal více než čtvrté místo v ME a sprintech.

„Chyběl mi krůček a štěstí k medaili, na druhou stranu jsem se přesvědčil, že umím jet rychle. Sezona ale nebyla úspěšná i kvůli tragédii ve Španělsku," naráží na neštěstí, kdy jeho vůz usmrtil jednoho z diváků stojícího v zakázaném prostoru.

„Dokonce jsem zvažoval konec kariéry. Na rozdíl od nás zde ale nikdo jezdce a rallye nelynčoval a celá záležitost byla vyřešena během deseti minut," dodal.

Po sloučení s IRC evropský šampionát s novou sezonou získá na větší prestiži a uspět v něm bude mnohem složitější než v minulosti. „Evropské soutěže jsou krásné a už se na ně těším. Určitě budu chtít atakovat přední příčky, třebaže konkurence zde bude mnohem větší," uvědomuje si pilot, který se v závěru uplynulého týdne rozhodl, že společně s valašskoklo­bouckým Jaromírem Orsákem bude bojovat i v soutěži družstev.

„Původně jsem uvažoval o parťákovi Solowowi, ale nedopadlo to. Nakonec jsem se dohodl s Jardou, který je také rozladěn děním v českém rallyeovém sportu a se svým mitsubishi absolvuje závody ME. Jaké zde budou naše ambice, zřejmě napoví až druhý třetí závod," nechce předbíhat v prognózách Tlusťák, jehož zřejmě po prvním lednovém podniku v Rakousku bude čekat vypsání výběrového řízení na post navigátora.

Jeho dlouholetý parťák Jan Škaloud se totiž z pracovních důvodů chystá přerušit kariéru.

„Definitivní rozhodnutí oznámí po Jänner Rallye (3. – 5. ledna). Pokud skončí, nebude snadné najít kvalitní náhradu. Už sice mám vytipována dvě jména, ale počkám na Honzovo rozhodnutí, přičemž bude i nadále členem našeho týmu," řekl rozhodně Tlusťák, jenž do dějiště podniku vyrazí už na Silvestra.

„Bohužel pořadatelé vyhlásili tréninky na první lednový den. Alespoň že vánoční svátky budeme moci všichni strávit s rodinou," už se těší Antonín Tlusťák, který bude opět pilotovat osvědčenou Škodu Fabia S2000.