Studio Amanita Design už popáté získalo celosvětové ocenění na významném Independent Games Festivalu (IGF) v San Francisku. Za chystanou novinku Phonopolis si odneslo cenu za nejlepší vizuální pojetí nezávislé hry. Titul přitom ještě nevyšel.

„Je to pro nás velká pocta. Jedná se o jedno z nejprestižnějších ocenění, jaké může nezávislé herní studio (menší společnost disponující s nižším rozpočtem) získat. Za ručně malovanou, z kartonu vyrobenou grafikou hry je skutečně enormní množství práce, o to víc si ocenění vážíme,“ řekl Deníku PR manažer Lukáš Kunce.

České studio Amanita Design získalo prestižní ocenění:

Právě jedinečný výtvarný styl zaujal odbornou porotu. Autoři Phonopolis totiž tvoří herní objekty z papírového kartonu. „Přestože hru vyvíjíme ve 3D počítačovém prostředí, snažíme se co největší množství obsahu vyrábět ručně,“ uvedl technický umělec Oto Dostál. Vysvětlil, že na papír namalované textury následně vystřihují, digitalizují a poté je umístí na příslušný 3D model.

Hra pro všechny

Vývojáři popisují Phonopolis jako antiutopickou hru inspirovanou románem 1984 spisovatele George Orwella. Hlavní postavou je mladý popelář Felix, který vzdoruje autoritářskému vůdci a se spoluobčany nevědomě čelí hrozbě utlačovatele, který plánuje nadobro ovládnout kolektivní mysl lidí. Felix si však jako jediný uvědomí, co se může stát.

Dílo podle autorky grafických návrhů Evy Markové propojuje avantgardní umění s groteskním obsahem. „Je blízko hravosti dětských hraček a papírových skládaček. Hráči chceme předat nadhled a trochu upřímné dětské veselosti,“ uvedla.

Češi rádi utrácejí za podporu vývoje českých her:

Kromě českého původu a unikátního uměleckého zpracování hra zaujme i svou přístupnou hratelností. „Užijí si ji prakticky všichni – malí, velcí, zapálení hráči i nehráči. Nejde v ní o rychlost nebo zručnost, ale o originální hádanky a interakci se světem a jeho obyvateli,“ popsal Deníku herní náplň Kunce.

Phonopolis zatím nemá určené datum vydání. „Hra vzniká v malém týmu nebývale pracnou metodou, i proto nám její vývoj trvá už zhruba osm let,“ sdělil Kunce, který dodal, že letos titul nestihnou dokončit.

Vývojáři hry Phonopolis ručně malují modely objektů a postav na papír, poté je digitalizují:

close Vývojáři z Amanita Design vytváří hru Phonopolis na papíru. Poté modely zdigitalizují do 3D. info Zdroj: se svolením Amanita Design zoom_in Vývojáři z Amanita Design vytváří hru Phonopolis na papíru. Poté modely zdigitalizují do 3D.

Kunce dál potvrdil, že Phonopolis bude nejdřív dostupný na počítačích a v budoucnu i na dalších herních zařízeních. „Naše hry chceme postupem času dostat na každou platformu, kde víme, že budou dobře fungovat,“ odpověděl na otázku, zda titul bude hratelný i na chytrých telefonech. Rovněž ujistil, že bude obsahovat české titulky.

Úspěšné české studio

Amanita Design už v minulosti získalo ocenění na akci IGF. Odborná porota zvolila adventuru Samorost, ve které trpaslík zachraňuje planetku, nejlepší webovou hrou roku 2007.

O dva roky později adventura Machinarium, v níž se hlavní postava robot Josef snaží zachránit svou přítelkyni, zatímco je nutné řešit puzzly s hlavolamy, si odnesla cenu za nejlepší vizuální pojetí.

Amanita Design vytvořilo spoustu her, která získala ocenění:

Fotogalerie: Hry studia Amanita Design

I další adventura Botanicula, vyprávějící příběh pěti přírodních tvorů snažících se zachránit poslední semínko svého domovského stromu před parazity, získala ocenění za nejlepší hudbu.

Ocenění v kategorii nejlepšího výtvarného pojetí získal i Chuchel, ve kterém se stejnojmenný hlavní hrdina snaží sníst třešeň, ale brání mu v tom další postavy. Zajímavostí je, že právě toto dílo bylo kritizované kvůli grafickému zpracování chuchla. Vývojáři museli jeho barvu změnit na oranžovou po stížnostech, že v několika kulturách připomíná takzvaný blackface, formu divadelního make-upu, kterou v minulosti používali herci s bílou pletí, aby karikovali lidi s tmavou pletí.

Chuchel vyvolal kontroverzi kvůli barvě hlavní postavy:

| Video: Youtube

Společnost Amanita Design počtem získaných ocenění v různých mezinárodních i tuzemských soutěžích patří mezi jedny z nejúspěšnějších v České republice. Například českou anketu Hra roku ovládla třikrát, a to tituly Samorost 3 (2016), Pilgrims (2019) a Creaks (2020).

Čeští vývojáři ze studia Ashborne Games loni zaujali hrou o československých legionářích:

Většina děl studia je dostupných na počítačích i mobilních zařízeních za velmi příznivou cenu. Všechny tituly spojuje jedinečná atmosféra, humor a audiovizuální zpracování. Rovněž mají méně náročnou obtížnost, a tak jsou přístupné téměř všem typům hráčů.