Drobné změny sociální sítě Twitter provádí Elon Musk prakticky hned od loňského dubna, kdy ji za 44 miliard dolarů koupil. Zavedl například placený ověřený účet. Naposledy překvapil před několika dny, když ikonického modrého ptáka nahradilo písmeno X.

Jeho plány ovšem míří k vybudování aplikace, která bude umět vše - například si přes ni uživatel zarezervuje pokoj v hotelu nebo zaplatí nákup. Chce vytvořit super aplikaci, která nahradí většinu ostatních na trhu, oznámil před pár dny na svém twitterovém účtu.

U Muska je zvykem, že Twitter používá k provokování, ale také k oznamování svých plánů. Tentokrát tomu nebylo jinak. Podle něj už přestavba sítě začala. Zatím se sice změnilo jen logo, miliardář ale chce ve změnách pokračovat na všech frontách. 

Přestavbu sítě bere jako výzvu její ředitelka Linda Yaccarino. „Člověk v životě často nemá šanci udělat dobrý dojem napodruhé. Twitter předefinoval hranice komunikace, teď je čas pro X posunout se ještě dál,“ tweetnula

Musk a X:

  • Písmeno X označuje něco neznámého či tajemného.
  • Musk si ho oblíbil i ve svých ostatních projektech, jako je například výrobce kosmických lodí SpaceX nebo Tesla Model X.
  • Je také součástí atypického jména jeho syna - X Æ A-XII.

Musk se ve svých plánech inspiroval u WeChat. Čínská síť mimo jiné umožňuje platby, rezervaci hotelu, letenek nebo třeba přivolání taxi. X jako nástupce Twitteru se však nebude věnovat přímo bankovním službám, bude pouze schopný propojit se s bankovní aplikací v telefonu uživatele.

close Ilustrační snímek info Zdroj: Shutterstock zoom_in Modrého ptáčka nahradilo bílé X. Miliardář Elon Musk začal proměnu Twitteru, na jejímž konci se má sociální síť podobat čínskému WeChatu

„Twitter byl doteď spíše elitářská sociální síť, dá se tedy předpokládat, že tito lidé budou ke sdílení svých dat více obezřetní. Nejde tedy určit, jak se k tomu uživatelé postaví,“ poznamenala mediální vědkyně Lenka Vochocová z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

Ne všechny změny budou uživatelům ulehčovat život. Například předminulý týden zaměstnanci Twitteru oznámili, že účty bez měsíčního předplatného budou mít denní limit soukromých zpráv. Ospravedlnili to zamezením přehlcování schránek opravdových uživatelů zprávami z falešných účtů.

Jiný způsob platby za služby

Někteří lidé se obávají, že nepředplacené účty budou znevýhodněné i v dalších funkcích. Pravdou to však být nemusí. „Zdánlivě bezplatné služby ve skutečnosti platíme spoustou našich osobních dat,“ upozornila Vochocová.

Je tedy podle ní možné, že za služby poskytované sítí uživatelé zaplatí tímto způsobem. Síť by díky tomu byla schopná na lidi cílit personalizovanou reklamou, kterou prodává inzerentům.

Potenciální problémy s názvem

Na internetu se pohybuje naskenovaná zpráva o právním převedení Twitteru pod novou Muskovu společnost X corp. Se sázkou jen na název X to ovšem miliardář nemusí mít jednoduché. „Je stoprocentní šance, že X některá z firem zažaluje kvůli ochranné známce,“ upozornil pro Reuters Josh Gerben, který se zabývá právními spory stejného typu.

Prohlásil, že napočítal přes 900 amerických firem, které jsou schopné se s Muskem o název sítě soudit. Mají totiž na jméno společnosti X státem uznaná práva a ochranné známky. Mezi ně se řadí i konkurenční Meta, jež vlastní sociální sítě Facebook či Instagram. Riziko žaloby hrozí i od Microsoftu.