Tvrdí to alespoň šéf zlínského podniku Dolce Vita Hubert Rýc.

Dodal, že provozovat restauraci byl jeho dětský sen, který se splnil. Je zároveň rád, že v podniku může pracovat i s některými členy rodiny.

Jak u vás vypadá běžný pracovní den?

Už při probouzení kolem šesté ranní začnou zvonit telefony s dotazy dodavatelů a zaměstnanců. Ráno prostě neprovozuji restauraci, ale telefonní ústřednu. (Úsměv.)

Co se děje potom?

Po příchodu do restaurace začnou přijíždět dodavatelé s čerstvým zbožím na příslušný den a začíná ten frmol, který mám vlastně rád a kterým žiji. Kolem sedmé hodiny se začnou stavět hrnce na plotny a plní se všemi různými čerstvými ingrediencemi, ze kterých vzniká polední menu. Výdej poledních jídel je nejhektičtější dobou z celého dne. Po skončení obědového maratonu se přejde přes úklid do režimu klasické restaurace a začíná se vařit ze stálého jídelního lístku. Tak to pokračuje až do pozdních večerních hodin.

Jací jsou Zlíňané jedlíci, stolovníci?

Mohu si ponechat i nějaké tajemství !?

To jistě můžete. Ale pojďme dál: obecně je docela složité získat kvalitní personál. Jak se s tím vypořádáváte vy?

Kvalitní personál je docela problém. Jelikož provozuji restauraci Dolce Vita už šestým rokem, tak jsem se za tu dobu stihl obklopit spolehlivými a pracovitými lidmi, kterým věřím a kteří se se mnou naučili žít a pracovat. Restaurace Dolce Vita je z velké části rodinný podnik a to už mi dává dostatečnou záruku kvalitního personálu.

Mnoho restauratérů tradičně mluví o krizi, kvůli které ubývá zákazníků. Jak je to u vás?

Všude chleba o dvou kůrkách! Musím přiznat, že díky lokalitě, ve které je restaurace situována, je to o něco snazší než na periferiích, ale zcela jistě cítím pokles návštěvnosti, která se stala pro restauratéry novodobou noční můrou.

Dotýká se výrazně tržeb, že firmy přestávají zaměstnancům poskytovat stravenky?

Restaurace Dolce Vita není stravenkovou „jídelnou". I když část tržby je v jídelních kuponech, tak to není natolik zásadní, abych pozoroval nějaký úbytek takzvaných stravenkářů.

Máte zahrádku. Jak je důležité ji provozovat?

Ano, jak jistě každý Zlíňan ví, tak před budovou Magistrátu města Zlína každé jaro vyroste květinová restaurační zahrádka. Provozování zahrádky je důležité jak pro samotnou restauraci, tak i pro náměstí.

Můžete charakterizovat typického zákazníka?

Například typický „meníčkový" zákazník je docela uspěchaný, jelikož mu polední přestávka trvá jen třicet minut. Do této půlhodiny musí vměstnat návštěvu restaurace, pošty, případně obchodu. Proto si musí vybírat takovou restauraci, ve které je rychle obsloužen. Jsem přesvědčen, že rychlost v naší restauraci je po dobu poledního menu dostatečná. Zároveň to nesmí působit jako v bufetu, ale v útulném prostředí restaurace.

Co hosté, kteří přicházejí mimo obědovou dobu?

Klasický host je docela trpělivý a respektuje čas přípravy pokrmu a la carte (z jídelního lístku) . Naši hosté si z velké části uvědomují, že pokud chtějí kvalitní pokrm, tak musí dát kuchaři dostatečný prostor na přípravu. Tak, aby se návštěva restaurace stala gurmánským zážitkem.

Co děláte pro to, abyste hosty nalákali?

Restaurace by měla především lákat hosty na kvalitní pokrmy z čerstvých surovin a mám za to, že to se v restauraci Dolce Vita děje. Bohužel ekonomická krize nutí většinu restauratérů i k dalším činnostem, jako jsou cateringové nebo zábavné akce. Ty se pak stávají stěžejními, protože obyčejný provoz restaurace nedokáže pokrýt veškeré režijní náklady. Před čtyřmi lety jsme tedy začali provozovat cateringové služby na klíč a ukázalo se, že to byl krok správným směrem. Dalším počinem letošního roku je živá hudba na zahrádce Dolce Vita. Jedná se o páteční hudební večery (jazz, swing, cimbálová hudba…), které jsou doprovázeny různými gastronomickými akcemi.

Centrum Zlína je často místem dění kulturních i sportovních akcí. Jak jich lze využít?

Díky Magistrátu města Zlína se rozjelo mnoho kulturních akcí na náměstí Míru. Například dobrým počinem je série akcí „Živé náměstí", které z části restaurace Dolce Vita podporuje.

Každá akce na náměstí je pro restauraci velmi vítaná a doufáme, že naše krásné náměstí bude takto ožívat častěji.

Zákazníci se začínají více zajímat o suroviny. Ptají se také u vás, z čeho jim pokrmy připravujete?

Rozhodně je mnoho hostů, kteří se informují na veškeré podrobnosti o surovinách a přípravě. Mohu vás všechny ujistit, že v restauraci Dolce Vita se vaří ze surovin, které jsou každý den čerstvé.

Když budete trochu vizionář, jak bude české pohostinství vypadat za 20 let?

Věřím, že dobré jídlo a příjemná atmosféra kvalitní restaurace si vždy získají své příznivce.