„Ministerstvo dopravy zůstává stále zodpovědné za koncepci vodních cest i koncepční přípravu projektů. Jediné co se mění je, že se napraví nelogická praxe, kdy investorem vodního díla bylo Ředitelství vodních cest a po dokončení stavby předalo dílo příslušnému povodí, které ho provozovalo. Praxe potvrzuje, že nejvhodnějším investorem dopravní stavby je ten, kdo ji bude provozovat, tak jak to i u nás do roku 2006 bylo. Příkladem je ŘSD i SŽDC, které jsou jak investorem, tak i správcem infrastruktury, kterou postaví,“ uvádí ministr dopravy Dan Ťok.

Státní podniky Povodí Labe, Vltavy a Moravy budou v souladu s platnou legislativou a Koncepcí vodní dopravy zajišťovat provoz a údržbu vodních cest, investice na vodních cestách, rozvoj vodních cest a další s tím související činnosti. Financování těchto činností bude nadále v současném rozsahu zajišťovat Státní fond dopravní infrastruktury.

Ministerstvu dopravy i nadále zůstane odpovědnost za rozvoj vnitrozemské vodní dopravy, i když faktické investice přenese na povodí. Ředitelství vodních cest proto podle nové zřizovací listiny bude mít na starosti supervizi projektů pro Státní fond dopravní infrastruktury.

Návrh nevyžaduje žádné legislativní změny ani ve vodním zákoně, ani v zákoně č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě. Jednostranným opatřením ministerstva dojde ke změně rozsahu činnost Ředitelství vodních cest, které kromě supervize projektů pro SFDI bude mít na starosti také provoz remorkéru Beskydy i servisních plavidel pro lodní park, správu českých pozemků v přístavu v Hamburku a předávání podkladů k projektům správcům vodních cest.