E-shopy zvedají tržby prodejcům i v kamenných obchodech. Lidé si často na webu vyberou a věc koupí raději osobně

Internet je užitečný i pro menší podnikatele, kteří si nemohou dovolit provozovat prodejnu a platit více zaměstnanců. „Zrušili jsme kamenný obchod, když byla manželka nemocná. Prodej přes internet se nám osvědčil. Také se chystáme rozšířit nabídku e-shopu o prodej DVD s prezentací výroby a zpracování proutí,“ plánoval majitel internetového obchodu s proutěným zbožím Pavel Procházka z Kroměřížska.

Přestože se množství lidí nakupujících přes internet zvyšuje,v e Zlíně stále lidé raději navštěvují kamenné obchody. „Když mají prodejnu blízko, tak upřednostňují osobní kontakt, kdy mohou své potřeby probrat s kvalifikovaným prodavačem,“zdůvodnil Komín. Zákazníci ve virtuálních obchodech jsou z celé republiky. „V kraji zatím prodáváme méně než deset procent svého zboží,“ odhadoval majitel provozující e-shop s elektrospotřebiči Nakupunas.com Pavel Beránek z Halenkovic.

Internet však zvyšuje i běžný prodej. „Rodiny si vyhlédnou kočárek nebo sedačku přes e-shop a pak se zastaví pro zboží v prodejně,“ podotkla účetní holešovské firmy s dětským zbožím Joy Kids Radka Sklenářová. Ochota nakupovat přes internet kolísá také v závislosti na sezonnosti produktu.
„Nejvíce se nám prodej zvyšuje v létě, kdy lidé nakupují baterie do videokamer a fotoaparátů před odjezdem na dovolenou,“ vysvětlil nákupčí zlínské společnosti Amilo Vlastimil Urban.

I o Vánocích zájem o nákup přes internet velmi stoupá. „Před Vánoci se poměry nakupujících v obchodě a přes internet vyrovnávají,“ řekla prodavačka uherskohradišťské firmy Free Style Sport Eva Kašná. Přes internet nakupuje například Marie Hudečková ze Zlína. „Třeba parfémy jsou tam výrazně levnější než v obchodech. Někdy také knihy, které nemůžu ve Zlíně sehnat,“ řekla pětadvacetiletá studentka.

Podnikatelé se o internetový obchod musejí pečlivě starat. „Aktualizujeme stránky několikrát denně, aby měli zákazníci vždy čerstvé informace o produktech,“ osvětlil Komín z HP Tronicu. K úspěšnosti virtuálního obchodu přispívá řada faktorů. „Záleží na kvalitě produktu, dobrých programátorech, kteří dokážou vytvořit přitažlivé stránky. E-shopy se také neobejdou bez marketingové podpory,“ dodal Urban z firmy Amilo.