Jedním z prostředků, jak informovat pracovníky, je firemní magazín. Protože je vydávání novin finančně i časově náročné, často podniky využívají možnosti firemní sítě.

Velké koncerny mají obvykle vlastní redakci pro tvorbu firemního periodika. „Máme vlastní redakční radu. Firemní noviny vycházejí jedenkrát za čtrnáct dní. Dostává je zdarma každý zaměstnanec,“ uvedla redaktorka zlínské firmy Barum Miroslava Holubová.

Obsah podnikového magazínu se ve společnostech liší. Většinou jsou první stránky věnovány nejdůležitějším informacím a novinkám podniku, další články se pak věnují zábavě. „Noviny jsou čtyřstránkové. Aktuality z koncernu najde čtenář na první straně, následují obchodní a marketingové informace, novinky z výroby, pak oblíbený sport a kultura,“ vyjmenovala Holubová.

Interní tiskoviny slouží i pro vyjádření názoru podřízených. „Publikujeme příspěvky od zaměstnanců. Většinou jde o odborné články nebo zážitky z firemních akcí a večírků,“ konstatovala Holubová. Podle ní je cenzura ze strany vedení a redakční rady nutná. „Jde totiž o periodikum, které se dostane i mimo podnik,“ vysvětlila.

Noviny tak mohou být významným marketingovým nástrojem i u ostatních cílových skupin veřejnosti. „Zasíláme je jednak bývalým zaměstnancům, do všech poboček společnosti v České republice, ale také vybraným obchodním partnerům,“ potvrdila Holubová.

Většina firem však vlastní redakci nemá, ke komunikaci se zaměstnanci využívají především firemní síť. „Dříve jsme časopis vydávali, teď se z časového důvodu věnujeme pouze intranetu,“ řekla asistentka personálního oddělení zlínského prodejce elektrotechniky HP Tronic Pavlína Machálková.

Na intranetu mohou obvykle všichni vyjádřit svůj názor. „Na firemní síti je prostor pro pracovní náměty a připomínky ze strany zaměstnanců. Obsahuje i diskuse, které nejsou cenzurovány,“ uvedla asistentka obchodního ředitele slušovického distributora softwaru a kancelářské techniky SWS, a. s., Marie Holíková.

Přestože intranet je flexibilním nástrojem interní komunikace, ne vždy jsou jeho možnosti plně využity. „Zaměstnanci se sice zapojují do diskusí na fóru, například o stravování, bohužel opět z důvodu nedostatku času se tak příliš často neděje,“ připustila Machálková z HP Tronicu. Dodala, že podnikový magazín má své přednosti a do budoucna o něm opět uvažují.