Na pracovní úřad se třiačtyřicetiletý podnikatel z Huslenek nikdy nespoléhal

Že by se někdy Jiří Kořenek přihlásil na pracovní úřad a předal svůj osud do rukou jiným, je pro něj téměř nepředstavitelné. „Po ukončení pracovního poměru v továrně jsem vyzkoušel několik zaměstnání. Na pracovní úřad jsem ale nespoléhal. Práce je vždycky dost, stačí se pořádně rozhlédnout,“ říká podnikatel, který se v minulosti živil dokonce jako řidič sanitky.

„Chtěl jsem si postavit dům. Dopoledne jsem rozvážel pacienty, odpoledne prodával v železářství a večer promítal v kině,“ vzpomíná na hektické období.
K oboru, v němž se mu dnes daří, se Kořenek dostal díky zajímavé příhodě. Jednou ho ještě jako řidiče sanitky požádaly sestřičky v ambulanci, zda by jim dovezl banány. „Tehdy jsem si uvědomil rozdíl mezi maloobchodní a velkoobchodní cenou. Dnes mají snad řidiči sanitek rozumnější platy. Já jsem si ale tenkrát okamžitě spočítal, že na jedné bedně banánů mám takový zisk jako na sanitce za půl dne,“ říká na rovinu.

Získal místo na tržnici a začal s prodejem ovoce a zeleniny. Často drsné podmínky, které si možná nakupující ani neuvědomují, jej neodradily. „Čekala mě práce od tmy do tmy. V zimě mráz nebo plískanice, v létě vedro. Byla to však obrovská škola a tvrdím, že kdo si projde tržnicí, vydrží v životě už všechno,“ usmívá se Kořenek. Mezi trhovci přesto zakotvit nechtěl a bylo jen otázkou času, kdy si pořídí vlastní kamenný obchod.

Dnes zákazníkům ve dvou provozovnách nabízí pestrý sortiment zboží a vlídné jednání. Značnou část plochy prodejny ve vsetínském věžáku zaujímají zdravé pochoutky jako různé druhy oříšků, sušené ovoce, ovocné a zeleninové šťávy. „Pouze prodej zdravé výživy by mě ovšem neuživil. Je třeba k ní nabídnout něco navíc, a tím je ovoce, zelenina a také surové víno z produkce naší rodiny, která vlastní vinice v Bavorách u Mikulova,“ prozradil podnikatel.

Přesto, že dnes se mu daří, budoucnost považuje za nejistou. Malé provozovny podle něj nemají v konkurenci supermarketů šanci obstát, pokud nestojí na výhodném místě a jejich majitelé nenabídnou něco navíc.
„Je třeba být pružnější, vyhledávat sortiment od prvovýrobců, kteří nemají šanci dostat se do řetězce velkoobchodů,“ popsal Kořenek.