Milí čtenáři regionálního Deníku
přinášíme vám nový seriál nazvaný Společenská odpovědnost. 
Možná si myslíte, že se vás toto téma netýká. Opak je ale pravdou. V našem regionu žijeme všichni společně, všichni se podílíme na utváření našeho okolí. Někdo jako podnikatel, někdo jako čtenář, někdo jako novinář. Všichni jsme však zrcadlem našeho kraje.
Každý týden vám proto v našich novinách představíme jednoho z šéfů velkých moravských firem. Nepůjde o ledajaké společnosti. Představíme vám podnikatele, kteří umějí nejen dobře obchodovat, ale také si uvědomují, že je část peněz potřeba vracet zpět do regionu. Přečtěte si, jakou životní filozofii mají osobnosti, jimž není lhostejné, co se děje kolem.
Martin Nevyjel, divizní šéfredaktor, martin.nevyjel@denik.cz

Sám o sobě však Josef Tesařík říká, že je především člověkem žijícím v Olomouckém kraji. Na tento region je hrdý a jeho rozvoji obětuje čas, námahu i nemalé finanční prostředky.

Jeho zaměstnanci o něm říkají, že svými záměry předběhl dobu.

Ve statistikách životní úrovně na tom Olomoucký kraj moc dobře není. Kde jako úspěšný podnikatel vidíte šanci pro zlepšení?
Naše šance spočívá zcela jednoznačně v nevyužitém potenciálu malých a středních podniků. Musíme sázet na šikovnost, pracovitost a spolupráci místních obyvatel. V tom je naše síla.

Říkáte, že dlouhodobě udržitelná globální civilizace musí být založena na prosperujících regionech. Myslíte, že Olomoucký kraj je právě takovým regionem?
Pevně tomu věřím. Proto se také už řadu let snažím lidi v našem kraji přesvědčit, že nemáme jenom spoléhat na státní přerozdělování, ale musíme především budovat naši místní ekonomiku. Máme například ideální podmínky pro výrobu kvalitních potravin a i potenciál výroby elektřiny je výjimečný. Obě komodity považuji za základ udržitelného hospodářství.

A jak chcete podnikatele motivovat k budování místní ekonomiky?
K tomu vede jediná cesta. Musíme podpořit konkurenceschopnost malých a středních podniků v Olomouckém kraji a jejich vzájemnou spolupráci. Tyto podniky se prostě musejí naučit a musejí především chtít inovovat své služby nebo produkci. To je naprostá nutnost k tomu, aby přežily. My se k tomu snažíme přispět naším BEA centrem. To vzniká právě pro tento účel. Bude totiž nabízet ono tvůrčí podnikatelské prostředí a přístup k transferu technologií.

Co konkrétně BEA centrum firmám nabídne?
Řadu služeb od IT až po expertní know-how, vzdělávání, coaching, podporu při čerpání finančních fondů a programů a řadu jiných věcí. Několik tisíc metrů čtverečních plochy můžeme pronajmout dalším společnostem, které tak budou mít možnost využívat nejmodernějších technologií jak v oblasti IT, tak i vlastního provozu. Firmy také budou moci spolu se studenty MVŠO využívat knihovny Business Information Center.

Takže BEA centrum je taková velká podnikatelská laboratoř uvedená do praxe?
Vlastně ano. A ukázalo se to již v oblasti facility managementu, kdy jsme při jeho výstavbě realizovali jedinečný software pro správu inteligentní budovy. Je to unikátní prostředí, v němž jsou pod jednou střechou propojovány oblasti pro podporu byznysu, vzdělávání a rozvoje podniků. Hlavní předností BEA centra je jednoznačně propojení podnikatelského prostředí se školou, která se mimo vzdělávání zaměřuje i na výzkum potřebný pro malé a střední podniky.

S jakým cílem jste před lety zakládal Moravskou vysokou školu Olomouc? Nevznikla přeci jako konkurence Univerzity Palackého.
Nejde o to konkurovat Univerzitě Palackého (UP). Každý děláme něco jiného, každý se zaměřujeme na jiný druh studentů. Nabízíme něco, co klasické vysoké školy ve svém portfoliu prostě nemají. Někteří studenti či absolventi z UP k nám ale chodí do kurzů manažerských dovedností. Chceme vychovávat budoucí vlastníky a manažery místních firem, a tím se lišíme. Studenti mají stále více zájem o praktické znalosti. Připravujeme kurzy a workshopy pro lidi z praxe. V mezinárodní spolupráci cílíme na partnerské školy, které se věnují výzkumu transferu inovací.

Vy se ale ani v byznysu neomezujete jenom na Olomoucký kraj. Vaši partneři se nacházejí v nejrůznějších částech Evropy…
Ano. Snažíme se čerpat znalosti a vědomosti i jinde ve světě. Máme zajímavé partnery v Belgii, Portugalsku, Slovinsku, Polsku, Rusku a Švýcarsku.

V regionu máte spoustu aktivit, které s vaším byznysem nesouvisejí. Někdy to však vypadá, že jdete hlavou proti zdi. Daří se vám získat spojence pro své plány na rozvoj regionu?
Po více než deseti letech, kdy o těchto věcech s lidmi mluvím, nacházím podporu u většiny představitelů města i kraje, napříč politickými stranami. Jsem za to vděčný, protože mi to dává potřebnou zpětnou vazbu. Máme u nás relativně vysokou míru nezaměstnanosti a je načase, abychom společně pohnuli s regionem. BEA centrum k tomu dává příležitost.

Jak byste tedy shrnul vaše podnikatelské krédo?
V ekonomické oblasti se jedná o podnikavost, upřednostňování investic před spotřebou a tvořivou spolupráci s partnery. Cílem jsou pak funkční rodinné firmy, které vedle podnikání mají zájem i o své okolí a spoluobčany.