Těžko říci. Ani dva měsíce před otevřením totiž není jasné, kdo bude v holešovské zóně historicky prvním investorem. „Mohlo by jít o společnost z oblasti automobilového či plastikářského průmyslu, a nebo z oboru letectví a strojírenství,“ nastínila pro Deník Petra Hájková z agentury CzechInvest.

Právě s firmami z těchto odvětví prý nyní agentura vede nejintenzivnější jednání.

„Konkrétní informace o investorech ani jejich projektech bohužel zatím podávat nemůžeme,“ dodala Hájková.

Stejně se k těmto informacím staví i společnost ZK Industry, která zónu připravuje a bude celý areál spravovat.

„Skutečně není možné zveřejnit společnosti, se kterými jednáme. Mohu však říci, že počet zájemců je poměrně vysoký, reálný zájem má asi dvacet investorů. Předpokládám, že z tohoto množství dva až tři investiční záměry dospějí do fáze uzavření smlouvy. To by mohlo být na přelomu roku,“ prozradil výkonný ředitel ZK Industry, Jakub Černoch.

Která odvětví by mohla v zóně fungovat:
* lehká výroba a zpracovatelský průmysl
* technologická centra, vývoj a inovace
* strategické služby
* centra zákaznické podpory a sdílených služeb
* centra pro vývoj softwaru
* high-tech opravárenská centra

Mohlo by se zdát, že jednání váznou a smlouvy již mohly být připraveny. Skutečnost je však jiná. „Až předání technické a dopravní infrastruktury bude významným impulzem pro jednání s investory. Můžeme tak jasně demonstrovat připravenost průmyslové zóny,“ objasnil Černoch.

A roli samozřejmě hraje i současná ekonomická situace. „Dá se očekávat, že rozhodování investorů potrvá déle, než by tomu bylo například před dvěma lety. Vliv na obsazování zóny bude mít i její napojení na dálniční síť, tedy dostavba dálnice D1 a rychlostní komunikace R49,“ dodává Petra Hájková za CzechInvest.

Vývoj ekonomiky nyní lze předvídat jen stěží, je tedy vhodné mít připraven i krizový scénář. „V případě, že by se zónu ani na začátku roku 2010 nepodařilo obsadit, budeme hledat další možnosti, jak sem investora dovést. Například intenzivnější marketingovou kampaní. Speciálně pro Holešov navíc pracuje zvláštní projektový tým. Ten zajišťuje i to, aby plány nových investorů perfektně zapadly do podnikatelského i sociálního prostředí v regionu,“ ujistila Hájková.

Že se po Novém roce podaří zahájit provoz v holešovské zóně, věří i starosta města Zdeněk Janalík. „Všechny termíny týkající se areálu zatím byly dodrženy, pro investory je to dobrý signál. Finanční krize další postup samozřejmě komplikuje, ale na druhou stranu může být výhodou, že si investice mohou dovolit hlavně velké a silné společnosti,“ myslí si Janalík.

Lidé v bezprostředním okolí sice vítají možnost oživení ekonomiky a vznik pracovních příležitostí. Přesto netají obavy. „Uvidíme, co provoz areálu přinese. Je na obrovské ploše, až bude plně obsazen, můžeme očekávat zvýšení dopravní zátěže, hluk, možná i prach. Na druhou stranu to však znamená práci pro naše lidi, kteří to budou mít do zóny blízko, což je jistě pozitivní zpráva,“ shrnul za obyvatele Martinic jejich starosta Oldřich Stískal.