Ušetřit nákupem nového vozu v zahraničí třeba šedesát tisíc korun, nebo i více není nemožné. Samozřejmě platí, že čím dražší automobil pořizujete, tím větší cenová výhoda bude. Stále zajímavější je i dovoz ojetin, které můžete koupit levněji než v Česku a často i v lepším stavu.
Díky členství České republiky v Evropské unii je dovoz vozu z ostatních členských států snadný, a tak se už řada Čechů rozhodla pro pořízení automobilu třeba v sousedním Německu.
To není na první pohled cenově tolik lákavé jako vzdálenější země, vše ale není takové, jak se může na první pohled zdát. Prodejci jsou totiž většinou ochotni jednat o ceně, a tak lze usmlouvat tisícové slevy.
Lákavé předváděcí vozy
Ještě méně dají za nové auto motoristé, kteří snesou vůz s menším počtem ujetých kilometrů. Řeč je o předváděcích vozech, jež využívají prodejci. Zbavují se jich mnohdy ve chvíli, kdy palubní přístroje ukazují okolo pěti tisíc kilometrů. Může to ale být i výrazně méně. Právě těch pět tisíc je však důležitou hranicí. Protože za nový automobil se považuje takový, který je mladší půl roku a má najeto méně než pět tisíc kilometrů. Pokud tyto parametry automobil nesplní, je na něj úřady pohlíženo jako na ojetý. To má vliv na platbu DPH.
Pokud totiž kupujete ojetinu, DPH řešit nemusíte, jde-li o nový automobil, máte dvě možnosti. Práci si ušetříte, pokud se dokážete s obchodníkem dohodnout tak, že vám auto prodá rovnou bez DPH, kterou máte povinnost zaplatit v České republice (bez potvrzení o zaplacení vám vůz nepřihlásí do provozu).
Druhou cestou je zaplacení DPH v zahraničí a následně s potvrzením o jeho vývozu požádání o navrácení daně. V České republice vás platba DPH nemine.
Ojetiny za hubičku
Stále zajímavější je individuální dovoz ojetin. Administrativa se po vstupu do Evropské unie tak zjednodušila, že ji zvládne každý, takže se není čeho obávat. Nepřekvapí tedy, že mnoho Čechů vyjíždí kupovat ojeté vozy do dalších členských zemí EU.
Domácí prodejci ojetin zažívají těžké časy. „Mohou si za to sami. Je to výsledek stáčení tachometrů a prodejů vozů opravených po těžkých haváriích. Lidem zkrátka došla trpělivost,“ říká Tomáš Pánek, majitel společnosti Extra Motor. Výhodou nákupu ojetiny v zahraničí není jen cena a většinou správný údaj na počítadle ujetých kilometrů, nemalou úlohu hraje i celkově lepší stav.
To je dáno kvalitou silnic, po níž se vozy pohybují, ale i pravidelným servisem, jejž svým vozům majitelé věnují. „Na Západě není výjimkou pravidelná návštěva servisu i po vypršení záruční doby. U nás v tu chvíli drtivá většina majitelů přestane na pravidelné prohlídky jezdit a na servis se dostaví, až když se objeví nějaký problém. Ten by třeba nenastal, kdyby bylo o auto pravidelně postaráno,“ dodává Tomáš Pánek.
Kdy kupovat ojetinu?
Nejméně vhodnou dobou pro nákup vozu je období od března do září. V březnu začínají ceny stoupat, protože se spolu s příchodem teplejšího počasí zvyšuje zájem motoristů. A samozřejmě se stoupající poptávkou pomalu rostou i ceny. Od září zájem zase pomalu upadá, lidé se totiž snaží více prodávat starší auta. Nejpříznivější ceny jsou v zimních měsících, ideální je leden.
Sledujte akční nabídky
Výše popsané platí pro ojeté automobily, ale co nové vozy? Zde je období nejlepší pro nákup podobné. V zimě automobilky často dělají výprodeje vozů právě končícího modelového roku a ty lze nakoupit s výraznou slevou. Stačí sledovat internetové stránky prodejců, či přímo dovozců jednotlivých značek. Zajímavé cenové akce však probíhají po celý rok.
Na jednou zlevněné auto ale budete další slevu získávat těžko. Spíše ji dohodnete na podzim či v zimním období, kdy počet nákupů klesá a prodejci více bojují o zákazníka než na jaře či v létě.
Současný kurz koruny vůči euru svádí k nákupu automobilu co nejdříve. Podle odborníků v médiích zejména proto, že jde o dočasný jev a koruna již brzy oslabí.
Kdo chce využít současného výhodného stavu a má obavy ze slábnutí české měny, může za novým vozem vyrazit hned. Cestu lze spojit s dovolenou, a tak si obchod ještě více zpříjemnit. Tomu, kdo se nebojí riskovat, se nabízí možnost nákupu eur nyní a jejich následné zužitkování v pozdějším období. Třeba v rámci některé cenové akce, kterých se v zimě vyskytne celá řada.