Firma má sice historii už od roku 1990, podle bývalého majitele ale boom prodeje použitého zboží skončil okolo roku 2000. „Začalo to v období, kdy Zlín zaplavily hypermarkety,“ vysvětlil Bartík. Konkurenci mu tvoří také asijští obchodníci, převážnou většinu zákazníků mu ale vzala rekonstrukce vozovky v Malenovicích. Největší zájem je podle bývalého provozovatele bazaru o sportovní potřeby a nábytek, naopak oblečení už lidé téměř nekupují.

Situace v prodejnách s levnými oděvy není tak růžová jako před lety ani na Valašsku. „Lidi si už nás ale za roky našli. Chodí nakupovat a jsou spokojení. Za malý peníz dokáží obléct celou rodinu,“ tvrdí Emil Friedl ze Svitav, který provozuje prodejny s levným textilním zbožím ve Vsetíně.
Spousta lidí už má podle jeho slov oblečení tolik, že nové nepotřebuje. „Přindou, podívajó se a zase odendou. Ale přindou zas jiní, kteří sem dříve nechodili,“ zhodnotil situaci prodejce.

V Uherském Hradišti v současné době funguje asi desítka prodejen označovaných jako second hand. Za jedinou konkurenci při prodeji levného zboží jejich provozovatelé shodně označují výprodeje renomovaných firem. Shodují se však na tom, že boom z porevolučních let už opadl. Téměř všichni v oboru podnikají už více než desetiletí.

„Konkurencí jsou nám skutečně jen velké sezonní výprodeje. Běžné obchody se nemohou s našimi nízkými cenami rovnat. U nás stojí průměrné tričko asi pětačtyřicet korun,“ podotkl Tomáš Rychtařík z uherskohradišťského second handu Norská móda.
Na dostatek zákazníků si nestěžuje Ludmila Sigmundová z kroměřížského second handu, podle níž má tento typ obchodů stále širokou skupinu zákazníků. ,,Jsem zde zaměstnána asi rok. Z vyprávění mé kolegyně však vím, že byl největší prodej zboží hned zkraje čili asi před osmi lety. Tehdy se dalo v second handu pořídit sako klidně i za tři sta,“ uvedla Sigmundová.

Konkurenci ze strany trhových prodejců a kamenných obchodů nepociťuje Sigmundová téměř žádnou. „Zákazníci, kteří chodí k nám, hledají zcela něco jiného. Pokud navíc podnikáte ve vlastním a nemusíte platit nájem, dá se poměrně hezky uživit,“ prozradila prodavačka.
„Zájem o toto zboží je poměrně velký. Našimi zákazníky jsou jak doktorky, učitelky, maminky na mateřské, tak i obyvatelé chudších vrstev. Není problém pořídit u nás rifle od padesáti do šedesáti korun nebo tričko mezi dvaceti až pětačtyřiceti korunami,“ dodala Ludmila Sigmundová.
Prodávat oblečení z druhé ruky ale může být zajímavý business, pokud do hry vstupují nové technologie. Třeba Adriana Záhořáková z Klečůvky u Zlína si svůj internetový obchod e-bambino pochvaluje.

„Zákazníků je dost,“ řekla. Kamenný obchod, který dříve provozovala, zavřela a soustředí se na svůj virtuální prostor k podnikání.