Firmy se snaží vycházet z loňské zkušenosti a mít dostatek zboží na skladě. Výhodné je i spojení s více partnery

Jednou z cest, jak pohodlně nakoupit vánoční dárek, je internetový obchod. Z nepřeberné on­line nabídky si zákazníci vyberou zboží za nejvýhodnější cenu a to jim přijde přímo domů. Lidí objednávajících výrobky přes e-shopy před svátky výrazně přibývá. „Jedná se až o trojnásobek zákazníků oproti zbytku roku. Největší nápor je těsně před Vánoci. Poslední objednávky jsme schopni zajistit do 18. prosince,“ sdělil mluvčí zlínského prodejce elektroniky HP Tronic Bohuslav Komín.

Razantní zvýšení nákupů přes internet potvrzují i další oslovené společnosti. „Je to mnohonásobně víc než v běžném čase. A těsně před Vánoci, v hodině dvanácté, se na nás už zákazníci obracejí přímo telefonicky a e-shop už skoro nepoužívají, aby si byli jisti objednávkou,“ prozradil David Lukaštík, produktový manažer uherskohradišťské firmy 4Stars, která prodává na internetu jak software, tak třeba i oděvy. Kolaps však nastává u internetových obchodů, které nemají logisticky zvládnuté napojení komunikace prodejního systému se skladem.

„Pokud se děje všechno automaticky a sklad pohotově komunikuje s e-shopem, má vždy zákazník možnost vidět, kolik je konkrétního zboží na skladě a podle něj zhodnotit šanci na zdárnou objednávku,“ sdělil Martin Horčička, majitel zlínské webdesignerské firmy Ewave.

Nakupující by měl být informován, zda zásilka přijde ještě před svátky. „Když zákazník učiní objednávku na našem e-shopu, vždy dostane jasné vyrozumění o tom, v jakém termínu je dané zboží dodatelné a jestli je aktuálně skladem jak u nás, tak u našich partnerů. Jestliže zjistíme, že je lhůta delší než do Vánoc, nabídneme klientovi vhodný zástupný produkt,“ řekl Komín.

Pro společnosti je nutné mít před svátky dostatek výrobků na skladech. „Za ta léta, co provozujeme internetové obchody, už máme přehled o tom, o kolik se zhruba poptávka navýší, a tak zvětšujeme v předvánoční době stav zásob,“ vysvětlil Lukaštík.

Řada podnikatelů se snaží vycházet ze zkušeností. „Je to v podstatě jediný rozumný způsob, jak předcházet krizovým situacím,“ souhlasil zlínský on­line obchodník s reklamními a motorkářskými doplňky Libor Filák.

Hodně pomůže také vlastní aktivní přístup. „Osvědčilo se mi přímo oslovit potenciální zákazníky s vánoční nabídkou a pokrýt tak co největší možný počet zájemců,“ dodal Filák.

Pokud mají podnikatelé organizaci času i logistiku dobře zvládnutou, zvýšený počet zákazníků je nepřekvapí. „Nárůst pozorujeme, ale nic co by se nedalo zvládat běžným způsobem. Na Vánoce jsme dobře připraveni,“ sdělil jednatel vsetínského prodejce výpočetní, kancelářské a telekomunikační techniky LPT System Petr Živocký.

Návalu objednávek lze čelit i spojením s více partnery. „Jako malá firma jsme ve vánočním čase navázali kontakty s dalšími spřátelenými subjekty,“ uvedl kroměřížský obchodní dealer domácích spotřebičů Petr Chůjka.

Takto může firma čerpat z více skladů a zákazník nic nepozná. „Museli jsme proto vyvinout speciální komunikační kanál, ale investice se vyplatila. Termíny plnění si hlídáme vzájemnými smlouvami. Doposud nikdo neselhal,“ pochvaloval si Chůjka.

Přečtěte si také:

Internetový obchod se firmám vyplácí

Počítačové hry jsou levnější než dříve

Spousta zlínských firem péči o svůj web zanedbává